Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Wereldoriëntatie 2
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_3108 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Helsen Nathalie
- Tirry Adriaan
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Mens en ruimte: Eindtermen niveau secundair onderwijs
Natuur en technologie: Eindtermen eind secundair onderwijs alsook eindcompetenties natuur en technologie eerste semester
Eindcompetentie
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Integratieniveau |
BALLO_11_A1 | A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Mens en ruimte:
- Beheersen van kaartkennis zonder atlas : België - Europa
- Topografische kaart, atlas, en andere voorstellingen van de ruimte kunnen hanteren.
- 'Aardrijkskundige' begrippen met betrekking tot de volgende thema's kunnen hanteren : reliëf en hydrografie, bodems en gesteenten, weer en klimaat, landschapstypering, bevolking en bewoning - typische wereldfenomenen en de kust.
- Basisinzicht bezitten in deze verschillende typische aardrijkskundige thema's. Deze thema's kunnen kaderen binnen een ruimtelijk geheel alsook linken met andere bestaansdimensies van onze leefwereld.
- Inzicht hebben in de basiselementen ivm de aarde en het zonnestelsel .
- Kunnen koppelen van de inhouden aan elementen uit de leefwereld van kinderen.
- Bewondering en respect tonen voor de kosmos en de aarde als leefruimte, mee zorg dragen voor onze leefwereld.
- Vertrouwd raken met didactische principes WO: aanschouwelijkheids- en zelfwerkzaamheidsprincipe
- Op de hoogte zijn van de actualiteit in verband met het domein mens en ruimte.
Natuur en technologie:
- Basisbegrippen bij de beschrijving (bouw en fysiologie) van planten en dieren correct hanteren.
- Verbanden kunnen leggen tussen de bouw en levenswijze/levensverrichten van planten en dieren.
- Aanpassingen van planten en dieren aan seizoenscondities beschrijven, verklaren en toelichten met voorbeelden.
- Planten en dieren kunnen situeren in het planten- en dierenrijk op basis van uitwendige kenmerken en levenswijze/verrichtingen.
- Planten en dieren kunnen situeren in de evolutielijn op aarde.
- Verwoorden dat planten en dieren zich op verschillende wijzen voortplanten en een verschillend ontwikkelingsproces doormaken.
- De opbouw en werking van 8 stelsels van het menselijk lichaam beschrijven en verklaren. - Didactische tips i.v.m. het menselijk lichaam toepassen.
- Vlot werken met een dieren- en plantengids en een determinatiesleutel.
- Vaardigheden ontwikkelen in het oplossen en zelf formuleren van waarnemingsopdrachten.
- Zelf een proef kunnen opstellen en verklaren.
- Vertrouwd raken met didactische aanpak W.O.-onderwijs: aanschouwelijkheids- en zelfwerkzaamheidsprincipe.
- Verantwoord omgaan met levend materiaal.
- Respect opbrengen voor de natuur als geheel en bewust kiezen voor het behoud van de natuur.
- De natuur waarderen en beschermen.
Inhoud
Mens en ruimte:
Topografie België en Europa - Voorstellingen van onze leefwereld - Oriëntatie in de ruimte - Kosmografie - Reliëf en hydrografie - Weer en klimaat - Bodem/Gesteenten - Landschappen - Bevolking/Bewoning
Natuur en technologie:
De veranderingen in de natuur in de lente kunnen beschrijven en verklaren (katjes, wortelstok, knol, bol, kieming). - Dieren en planten kunnen situeren in de evolutielijn op aarde. - Planten en dieren op basis van uitwendige kenmerken en levensverrrichtingen situeren in een ruimere groep (classificatie). - Vaststellen dat dieren zich op een verschillende wijze voortplanten en daarbij een ontwikkeling doormaken (metamorfose). - Bouw en werking van het menselijk lichaam (8 stelsels/Didactische tips menselijk lichaam) - excursie Natuur en technologie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Dieren- en plantengids voor onderweg
- Plantyn Basisatlas
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 96% | WO ruimte + WO natuur (verhouding 2/3 en 1/3)
voor elk onderdeel minimaal 50 % halen | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 4% | herbarium De studenten krijgen van deze taak een takenfiche met de concrete opdracht, doelen, inleverwijze en –tijdstip en beoordelingscriteria. Een herbarium dat niet aan de opdracht beantwoordt, die te laat of niet werd ingediend (zonder geldige reden) krijgt als beoordeling 0/20. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 96% | idem eerste examenkans | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 4% | herbarium De studenten krijgen van deze taak een takenfiche met de concrete opdracht, doelen, inleverwijze en –tijdstip en beoordelingscriteria. Een herbarium dat niet aan de opdracht beantwoordt, die te laat of niet werd ingediend (zonder geldige reden) krijgt als beoordeling 0/20. |