Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Nederlands 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3095
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Elementair niveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau

Leerresultaten

1. De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):

    * het taalsysteem op het vlak van woordbouw, de bouw van complexe zinnen en tekstopbouw

    * het spellingsysteem

2. De student beheerst didactiek Nederlands:

    * De student kan de literaire competentie van kinderen stimuleren.  

    * De student kan de spellingvaardigheid van kinderen stimuleren.

    * De student kan met kinderen nadenken over aspecten van het taalsysteem: woorden en zinnen.

    * De student kan in functionele contexten de taalvaardigheden luisteren en spreken van kinderen

       verhogen.

    * De student kan het begrippenkader van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool.

Inhoud

Zie leerresultaten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
  • Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
  • Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
  • Leerplan Nederlands Strategieën
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Softwarepakket nederlandse spelling

Evaluatie

Om geëvalueerd te worden, moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.



Schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.



Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen30% Schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60% Inhoudelijk expertise en didactiek - woorden leren - taalvaardigheden en taakgericht taalvaardigheidsonderwijs - spelling - poëzie - literatuur gebaseerd op literatuurportfolio
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10% voorstelling opdrachten literatuurportfolio
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70% Inhoudelijk expertise en didactiek - woorden leren - taalvaardigheden en taakgericht taalvaardigheidsonderwijs - spelling - poëzie - literatuur gebaseerd op literatuurportfolio
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans