Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van kinderen 2
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_3778 |
10 |
300 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Schotte Kathleen
- Peeters Ann
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties Begeleiden van kinderen 1
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Elementair niveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_01.08 | 1.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_01.09 | 1.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. | Elementair niveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_04.2 | 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning. | Elementair niveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Elementair niveau |
BALLO_07.3 | 7.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: <BR>- de beginsituatie achterhalen <BR>- doelen formuleren <BR>- een tussentijdse evaluatiefase uitwerken <BR>- leeractiviteiten formuleren op basis van doelstellingen en beginsituatie. <BR>- aangepaste werkvormen (demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk) kiezen en uitwerken in overeenstemming met de beginsituatie en de doelstellingen en waarbij variatie in leerling-leerkrachtsturing wordt nagestreefd. <BR>- bij de voorbereiding van een les/activiteit de organisatorische aspecten overdenken en uitwerken. <BR>- de kenmerken van de werkvormen hoeken- en contractwerk beschrijven <BR>- bij het uitwerken van lessen/activiteiten bewust betrokkenheidskansen inbouwen zodat kinderen enthousiast, gemotiveerd en uitgedaagd zijn. <BR>- aan de hand van de theorie over studiemotivatie onderwijsleersituaties kritisch bespreken <BR>- lessen/activiteiten beoordelen (doelgerichtheid, werkvormen, inhoud, betrokkenheid, werkblad, bordplan) <BR>- eenvoudige, afgebakende lessen/activiteiten ontwerpen die logisch en doelgericht zijn aan de hand van een aantal voorbeeld-lesstructuren. <BR>- een lesvoorbereiding gestructureerd uitschrijven.<BR>- een interactieve boeiende presentatie over Brussel geven.<BR>- de ICT-eindtermen kunnen toepassen in praktijksituaties.
Inhoud
- didactisch model (doelen, beginsituatie, organisatie, onderwijs- en leeractiviteiten, evaluatie)
- werkvormen: demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk, kringgesprek, uiteenzetting geven, hoeken- en contractwerk
- lessstructuren van verschillende vakken
- media: werkblad, bordplan
- betrokkenheidsverhogende factoren
- studiemotivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie, straffen en belonen, instrumentele motivatie
- lesvoorbereidingsformulier
- ICT-eindtermen en visie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Module 2A
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 2B
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
zie module-onderdelen
Module 2A |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De geïntegreerde evaluatie is een schriftelijk examen dat doorgaat na alle lessen van module 2A én na de paasvakantie. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Module 2B |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 55% | Tijdens het mondelinge examen worden de examentaken en leerinhouden, die na elk onderdeel van module 2B opgegeven worden, steekproefgewijs bevraagd. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 55% | Idem eerste examenkans.
Er worden geen nieuwe examentaken opgegeven, maar de taken van de eerste examenkans kunnen herwerkt worden. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | Tijdens het schriftelijk examen worden de deelthema's studiemotivatie en ICT bevraagd. | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 15% | Deelname aan de excursie Brussel en de bijhorende examentaak is verplicht.
Er is geen tweede examenkans voor dit onderdeel, deze examentaak kan NIET opnieuw worden uitgevoerd. De punten van de eerste examenkans worden behouden. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | idem eerste examenkans |