Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van kinderen 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3778
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Schotte Kathleen
  • Peeters Ann

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Begeleiden van kinderen 1

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Elementair niveau
BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Elementair niveau
BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Elementair niveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Elementair niveau

Leerresultaten

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: <BR>- de beginsituatie achterhalen <BR>- doelen formuleren <BR>- een tussentijdse evaluatiefase uitwerken <BR>- leeractiviteiten formuleren op basis van doelstellingen en beginsituatie. <BR>- aangepaste werkvormen (demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk) kiezen en uitwerken in overeenstemming met de beginsituatie en de doelstellingen en waarbij variatie in leerling-leerkrachtsturing wordt nagestreefd. <BR>- bij de voorbereiding van een les/activiteit de organisatorische aspecten overdenken en uitwerken. <BR>- de kenmerken van de werkvormen hoeken- en contractwerk beschrijven <BR>- bij het uitwerken van lessen/activiteiten bewust betrokkenheidskansen inbouwen zodat kinderen enthousiast, gemotiveerd en uitgedaagd zijn. <BR>- aan de hand van de theorie over studiemotivatie onderwijsleersituaties kritisch bespreken <BR>- lessen/activiteiten beoordelen (doelgerichtheid, werkvormen, inhoud, betrokkenheid, werkblad, bordplan) <BR>- eenvoudige, afgebakende lessen/activiteiten ontwerpen die logisch en doelgericht zijn aan de hand van een aantal voorbeeld-lesstructuren. <BR>- een lesvoorbereiding gestructureerd uitschrijven.<BR>- een interactieve boeiende presentatie over Brussel geven.<BR>- de ICT-eindtermen kunnen toepassen in praktijksituaties.

Inhoud

- didactisch model (doelen, beginsituatie, organisatie, onderwijs- en leeractiviteiten, evaluatie)

- werkvormen: demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk en zelfstandig werk, kringgesprek, uiteenzetting geven, hoeken- en contractwerk

- lessstructuren van verschillende vakken

- media: werkblad, bordplan

- betrokkenheidsverhogende factoren

- studiemotivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie, straffen en belonen, instrumentele motivatie

- lesvoorbereidingsformulier

- ICT-eindtermen en visie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Module 2A

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 2B

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

zie module-onderdelen

Module 2A
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% De geïntegreerde evaluatie is een schriftelijk examen dat doorgaat na alle lessen van module 2A én na de paasvakantie.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Module 2B
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen55% Tijdens het mondelinge examen worden de examentaken en leerinhouden, die na elk onderdeel van module 2B opgegeven worden, steekproefgewijs bevraagd.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen55% Idem eerste examenkans. Er worden geen nieuwe examentaken opgegeven, maar de taken van de eerste examenkans kunnen herwerkt worden.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen30% Tijdens het schriftelijk examen worden de deelthema's studiemotivatie en ICT bevraagd.
Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten15% Deelname aan de excursie Brussel en de bijhorende examentaak is verplicht. Er is geen tweede examenkans voor dit onderdeel, deze examentaak kan NIET opnieuw worden uitgevoerd. De punten van de eerste examenkans worden behouden.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% idem eerste examenkans