Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van kinderen 1
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_3777 |
9 |
270 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Truyts Christel
- De Vos Leen
- Verbruggen Veerle
- Van Den Eynde Tine
- Boon Tim
- De Geyter Mik
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen Secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_01.09 | 1.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student heeft inzicht in
de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.
identiteit en diversiteit bij zichzelf en kinderen.
de muzische grondhouding.
de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.
de ervaringsgerichte visie op onderwijs volgens F. Laevers.
De student beheerst technieken om
in interactie te treden met kinderen vanuit de grondhouding van een opvoeder om een positief en veilig leefklimaat te creëren.
welbevinden en betrokkenheid in te schatten.
de taalverwerving te stimuleren.
opdrachten en vragen te formuleren en te reageren op antwoorden.
De student ontplooit zich als muzisch mens.
Inhoud
MODULE 1
Kinderen en hun leefwereld leren kennen en met kinderen omgaan (ruimer dan schoolcontext).
Het gaat onder meer om volgende inhouden:
- Ontwikkeling
- De ontwikkeling van kinderen doorheen de lagere school:
• denkontwikkeling
• sociale ontwikkeling
• taalontwikkeling
• ...
- De leefwereld van kinderen
- Beeldvorming over kinderen in diverse media
- Diversiteit, de kenmerken van identiteit en meervoudige identiteit
- Grondhouding van een opvoeder
- Beroepsprofiel en basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs
- ...
MODULE 2
Omgaan met kinderen als leerkracht: als opvoeder en als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Het gaat onder meer om volgende inhouden:
- Ervaringsgericht onderwijs:
• welbevinden
• betrokkenheid
• verbondenheid
• leerkrachtstijl
• betrokkenheidsverhogende factoren
- Veilig klasklimaat: empathisch luisteren, ik-boodschappen en grenzen stellen
- Zelfbeeld
- Gesprekken voeren met kinderen die de taalontwikkeling stimuleren: taalaanbod, taalruimte en feedback
- Vragen stellen en opdrachten geven
- Muzische grondhouding
- ...
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Module 1A
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 1B
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Module 1A |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Module 1B |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |