Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Didactische stage


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op Stage 2 Referentienummer BALKO_121
Studiepunten 12 Studietijd 360 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Simons An
  • Biesmans Myriam
  • Goovaerts Inge
  • Loyens Sandra
  • Maeseele Marie-Paule
  • Marien Lucia
  • Marit Kirsten
  • Op de beeck Kim
  • Provoost Lutgarde
  • Roels Elisabeth
  • Schellens Tessa
  • Teunissen Els
  • Van Malderen Bernadette
  • Van Sanden Petrus
  • Van Stijvoort Linda
  • Walschap Annelies
  • Vanlommel Christiana
  • Belde Isabelle
  • Coorevits Sarah
  • Tutenel Piet
  • De Clercq Bob

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De verworven competenties m.b.t. de stage in het tweede programmajaar

    Eindcompetentie

    BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 3
    BALKO_01.1BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.Opleidingsfase 3
    BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 3
    BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
    BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 3
    BALKO_01.5BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkelingOpleidingsfase 3
    BALKO_01.6BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpakOpleidingsfase 3
    BALKO_01.7BALKO_01.7 - Adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de kleuters.Opleidingsfase 3
    BALKO_01.8BALKO_01.8 - Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Opleidingsfase 3
    BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
    BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
    BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
    BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
    BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 3
    BALKO_02.5BALKO_02.5 - Strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige kleuters.Opleidingsfase 3
    BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 3
    BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 3
    BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
    BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 3
    BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
    BALKO_04.1BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturenOpleidingsfase 3
    BALKO_04.2BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbodOpleidingsfase 3
    BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 3
    BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 3
    BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 3
    BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 3
    BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
    BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 3
    BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 3
    BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
    BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
    BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
    BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 3
    BALKO_06.4BALKO_06.4 - In Standaardnederlands of naargelang de context in een ander passend register adequaat in actie treden met ouders en verzorgers.Opleidingsfase 3
    BALKO_06.5BALKO_06.5 - Strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige ouders.Opleidingsfase 3
    BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
    BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 3
    BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
    BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3
    BALKO_07.4BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakkenOpleidingsfase 3
    BALKO_07.5BALKO_07.5 - Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit nalevenOpleidingsfase 3
    BALKO_07.6BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Opleidingsfase 3
    BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
    BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
    BALKO_08.2BALKO_08.2 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om de onderwijsdeskundigheid van leerkracht en team te ondersteunen.Opleidingsfase 3
    BALKO_08.3BALKO_08.3 - De school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen.Opleidingsfase 3
    BALKO_08.4BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Opleidingsfase 3
    BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
    BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3
    BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
    BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 3
    BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 3
    BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

    Leerresultaten

    Het meten van betrokkenheid en welbevinden en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden en evalueren van  hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod

    Opzoeken en gebruiken van de verschillende leerplannen en doelen van de verschillende onderwijsnetten 

    Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kleuters een doordacht aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) creëren

    De visie van het EGO toepassen

    Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden

    Inhouden vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen en groepsoverschrijdend werken gebruikt worden, ook in functie van kleuters met specifieke noden

    Stimulerend tussenkomen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en bij kleuters met specifieke noden

    Terugblikkeen plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) waarbij betrokkenheid en welbevinden centraal staan en ook in functie van kleuters met specifieke noden

    De kleuters adequaat begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters

    Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen



    Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op schoolniveau

    Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod én afspraken maken in een klassituatie

    Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen

    De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)

    Terugblikken en plannen in functie van bovenstaande competenties (pedagogische omgang) PJ 3

    Strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige kleuters



    Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leerdomeinen te volgen

    De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen gebruiken bij het voorbereiden van stage

    Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs



    Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen 

    De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod 

    Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen 

    Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren. Administratieve en andere  taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren



    Vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam

    Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan (portfolio/terugblikken en plannen) in functie van de deelcompetenties in PJ 3

    Het eigen handelen (opvoedingsvisie) en dat van de groep bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)



    Gesprek voeren met ouders/verzorgers  waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)

    De schriftelijke communicatie van de stageklas realiseren

    Ouders/verzorgers uitnodigen tot participeren aan het dagelijks klasleven waar en wanneer mogelijk en gepast

    Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers



    In staat zijn om over het pedagogisch project met het schoolteam in gesprek te treden

    Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam

    Overleggen met het schoolteam

    Opzetten van en meewerken aan klasdoorbrekende projecten

    Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven

    Op een gepaste wijze communiceren met collega’s, directie en andere leden van het team, gebruik makend van het Standaardnederlands



    Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van kinderen met specifieke noden 

    Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school

    Contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de directe schoolomgeving      om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten/ondersteunen: gebruik maken van organisaties, diensten en personen uit de buurt van de school bij het zorgen voor een krachtige leeromgeving

    De school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen: de ervaringskansen die de schoolomgeving biedt leren benutten

    In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven



    De uitdaging aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar  in de samenleving



    Zich breed informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving in de wereld

    Culturele thema’s (actualiteit) bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend aanbod (de wereld in de klas brengen)Mondiale opvoeding vormgeven in de stageklas en op schoolniveau

    Bij het omgaan met ouders, externen, …het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten




    Inhoud

    Stage waarbij geleidelijk de volledig opdracht van de leraar in de klas, het team, de ouders en andere betrokkenen met het daarbij horende voorbereidend werk wordt gerealiseerd.

    Het reflecteren op het dagelijks verloop en op de ontwikkeling van de eigen competenties maakt daarvan ook integraal deel uit.

    De didactische stage in het derde programmajaar bestaat uit 3 periodes.



    - De eerste stage duurt twee weken  De studenten doen stage bij vier- en/of vijfjarige kleuters.

    - De tweede stage duurt 4 weken.Het is een themastage rond multiculturaliteit en anderstaligeheid. De studenten mogen stage doen bij alle leeftijdsgroepen.

    - De derde stage vindt plaats op het einde van het schooljaar. Gedurende ongeveer 7+ weken werkt de student volledig zelfstandig in een klas met vier- of vijfjarige kleuters.  

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Permanente evaluatie van alle eindcompetenties van de stage

    Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

    Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing: kan niet onder tolerantie geplaatst worden.

    Als je op het luik van competenties meer of gelijk aan 10 scoort, maar onvoldoende haalt op de attitudes, krijg je voor stage een eindscore van 9/20. Als je op het luik van competenties minder dan 10 scoort én onvoldoende haalt op attitudes, wordt de score voor competenties nog met 2 punten verminderd om tot de eindscore te komen.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%