Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Didactische oefeningen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op Stage 2 Referentienummer BALKO_4904
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Vanlommel Christiana
  • Simons An

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De verworven competenties m.b.t. de stage in het tweede programmajaar

    Eindcompetentie

    BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
    BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
    BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
    BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
    BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
    BALKO_04.1BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturenOpleidingsfase 3
    BALKO_04.2BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbodOpleidingsfase 3
    BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 3
    BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 3
    BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
    BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
    BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
    BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
    BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3

    Leerresultaten

    Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op schoolniveau

    Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod én afspraken maken in een klassituatie

    Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen

    De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)



    Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen

    De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod 

    Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen

    Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren



    Gesprek voeren met ouders/verzorgers  waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch) 



    Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam

    Overleggen met het schoolteam

    Inhoud

    Het realiseren met bijzondere klemtoon op volgende rubrieken van de einddoelen: - Vriendelijkheid en geborgenheid bieden - Grenzen stellen, verantwoorden en doen opvolgen - Organisatie in de klas - Mimiek en lichaamsexpressie - Correct en rijk mondeling taalgebruik - Attitudes (o.a. stiptheid) - Samenwerking in het team - Contact met

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Slechts 1 examenkans mogelijk
    Geen herkansing mogelijk
    Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing: kan niet onder tolerantie geplaatst worden)

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%