Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Didactische oefeningen
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
Stage 2 |
BALKO_4904 |
9 |
270 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Vanlommel Christiana
- Simons An
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De verworven competenties m.b.t. de stage in het tweede programmajaar
Eindcompetentie
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.1 | BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.2 | BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.3 | BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.4 | BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op schoolniveau
Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod én afspraken maken in een klassituatie
Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen
De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)
Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen
De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod
Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen
Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren
Gesprek voeren met ouders/verzorgers waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)
Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam
Overleggen met het schoolteam
Inhoud
Het realiseren met bijzondere klemtoon op volgende rubrieken van de einddoelen: - Vriendelijkheid en geborgenheid bieden - Grenzen stellen, verantwoorden en doen opvolgen - Organisatie in de klas - Mimiek en lichaamsexpressie - Correct en rijk mondeling taalgebruik - Attitudes (o.a. stiptheid) - Samenwerking in het team - Contact met
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Slechts 1 examenkans mogelijk
Geen herkansing mogelijk
Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing: kan niet onder tolerantie geplaatst worden)
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |