Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Op weg naar inclusie? (inclusief zorgstage)


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_7044
Studiepunten 12 Studietijd 360 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- Grondige kennis van de ervaringsgerichte visie van waaruit gewerkt wordt in de opleiding

- In staat zijn kritisch na te denken over de eigen pedagogische visie en opvoeding en onderwijs in het algemeen

- Gevoeligheid voor kinderen met specifieke noden

- Bereid zijn tot uitbreiding van kennis van de specifieke problematiek van kinderen met speciale noden

- Kennis van de opdracht van de leraar kleuteronderwijs en de schoolbetrokken initiatieven op basis van de ervaringen tijdens de stages in de eerste twee programmajaren

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 3
BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 3
BALKO_01.5BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkelingOpleidingsfase 3
BALKO_01.6BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpakOpleidingsfase 3
BALKO_01.7BALKO_01.7 - Adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de kleuters.Opleidingsfase 3
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 3
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden

Inhouden vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen en groepsoverschrijdend werken gebruikt worden, ook in functie van kleuters met specifieke noden

Stimulerend tussenkomen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en bij kleuters met specifieke noden

Terugblikkeen plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) à waarbij betrokkenheid en welbevinden centraal staan en ook in functie van kleuters met specifieke noden

De kleuters adequaat begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters



Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen

De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)



Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs



Gesprek voeren met ouders/verzorgers  waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)

Ouders/verzorgers uitnodigen tot participeren aan het dagelijks klasleven waar en wanneer mogelijk en gepast

Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers



Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van kinderen met specifieke noden 

Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school



Bij het omgaan met ouders, externen, …het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten



Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers, collega’s, directie en andere leden van het team, medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven








Inhoud

- Situering van inclusief onderwijs

- Kinderen met specifieke noden in ons onderwijs: BO, GON, inclusief onderwijs

- De problematiek van specifieke noden o.a. leerproblemen, werkhoudingsproblemen, gedragsproblemen, ASS, verstandelijke handicap, meervoudige intelligentie, ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, hechting, kindermishandeling

- Groepswerk over een eigen onderwerp i.v.m. kinderen met specifieke noden

- Contractwerk in het kader van zorgverbreding

- Studie van zorg bij de overgang kleuterschool-lagere school en kennismaking met het CLB

- Zorgstage van 3 weken op twee plaatsen: school voor Buitengewoon onderwijs, meewerken met zorgleraar en/of GOK-leraar en/of GON-leraar

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

2de examenperiode: individuele observatieopdracht met verslag, paper, presentatie groepswerk, schriftelijk kennisexamen en evaluatie door mentor -3de examenperiode: schriftelijk examen 100%

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%