Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Scriptie


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_25
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Sanden Petrus
  • Loyens Sandra
  • Vanlommel Christiana
  • Belde Isabelle
  • Marien Lucia
  • Marit Kirsten
  • Maeseele Marie-Paule
  • Goovaerts Inge
  • Provoost Lutgarde
  • Schellens Tessa
  • Teunissen Els
  • Van Stijvoort Linda
  • Biesmans Myriam
  • Op de beeck Kim
  • Roels Elisabeth
  • Simons An
  • Van Malderen Bernadette
  • Walschap Annelies
  • Coorevits Sarah
  • Tutenel Piet
  • Vandewalle Loes

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

In staat zijn alle inhouden en vaardigheden die verworven werden in de eerste twee programmajaren, toe te passen in een persoonlijk werk

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 3
BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 3
BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 3
BALKO_01.6BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpakOpleidingsfase 3
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 3
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 3
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 3
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 3
BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 3
BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 3
BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 3
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 3
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3
BALKO_07.4BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakkenOpleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 3
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Opzoeken en gebruiken van de verschillende leerplannen en doelen van de verschillende onderwijsnetten

Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden

Inhouden vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen en groepsoverschrijdend werken gebruikt worden, ook in functie van kleuters met specifieke noden

Terugblikkeen plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) waarbij betrokkenheid en welbevinden centraal staan en ook in functie van kleuters met specifieke noden



De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)

Terugblikken en plannen in functie van pedagogische omgang



Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leerdomeinen te volgen

De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen gebruiken bij het voorbereiden van stageµ

Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs



Administratieve en andere  taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren



Vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam

Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan (portfolio/terugblikken en plannen) in functie van de deelcompetenties in PJ 3

Het eigen handelen (opvoedingsvisie) en dat van de groep bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)



Gesprek voeren met ouders/verzorgers  waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)

De schriftelijke communicatie van de stageklas realiseren



In staat zijn om over het pedagogisch project met het schoolteam in gesprek te treden

Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam

Overleggen met het schoolteam

Opzetten van en meewerken aan klasdoorbrekende projecten



Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van kinderen met specifieke noden 

Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school



Zich breed informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving in de wereld

Culturele thema’s (actualiteit) bij kls vertalen in een rijk en boeiend aanbod (de wereld in de klas brengen)Mondiale opvoeding vormgeven in de stageklas en op schoolniveau

 

 

Inhoud

Keuze uit volgende trajecten :

- De studenten kiezen een actuele maatschappelijke tendens of gebeurtenis in de wereld. Zij zoeken hun inspiratie in de diverse soorten media (audio-visuele of gedrukte media). Dit onderwerp wordt dan uitgewerkt op een manier die toelaat dat het thema door jonge kinderen verkend en ervaren kan worden.

- De studenten spelen in op een pedagogische problematiek/nood/behoefte van een stageschool of het ruimere werkveld

- Studenten kiezen voor uitbreiding/verdieping van specifieke vakinhouden

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

2 de examenperiode: scriptie + mondeling examen 

3 de examenperiode: herwerking scriptie + mondeling examen

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%