Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Onderwijsorganisatie en -beleid


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_2137
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

- Kennis van de onderwijsactualiteit via kranten, tijdschriften en andere media

- Op de hoogte zijn van deontologie en de opdracht van de leraar kleuteronderwijs via ervaringen tijdens stages in de eerste twee programmajaren

Eindcompetentie

BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiƫnte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 3
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_07.5BALKO_07.5 - Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_07.6BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Opleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.2BALKO_08.2 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om de onderwijsdeskundigheid van leerkracht en team te ondersteunen.Opleidingsfase 3
BALKO_08.4BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Opleidingsfase 3
BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Administratieve  en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.

 

Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam



Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven



Op een gepaste wijze communiceren met collega’s, directie en andere leden van het team, met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven, gebruik makend van het Standaardnederlands



Contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de directe schoolomgeving      om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten/ondersteunen: gebruik maken van organisaties, diensten en personen uit de buurt van de school bij het zorgen voor een krachtige leeromgeving



De uitdaging aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar  in de samenleving.

Inhoud

- Onderwijswetgeving

- De organisatie en het beleid van het onderwijs in Vlaanderen

- Deontologie

- Begeleiding en inspectie

- Burgerlijke aansprakelijkheid

- Onderwijsloopbaan

- Onderwijsactualiteit

- Inhouden m.b.t. de instap in de praktijk

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%