Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwijsorganisatie en -beleid
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_2137 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Kennis van de onderwijsactualiteit via kranten, tijdschriften en andere media
- Op de hoogte zijn van deontologie en de opdracht van de leraar kleuteronderwijs via ervaringen tijdens stages in de eerste twee programmajaren
Eindcompetentie
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.5 | BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiƫnte wijze plannen en uitvoeren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.5 | BALKO_07.5 - Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.6 | BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.2 | BALKO_08.2 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om de onderwijsdeskundigheid van leerkracht en team te ondersteunen. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.4 | BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09 | BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.
Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam
Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven
Op een gepaste wijze communiceren met collega’s, directie en andere leden van het team, met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven, gebruik makend van het Standaardnederlands
Contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de directe schoolomgeving om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten/ondersteunen: gebruik maken van organisaties, diensten en personen uit de buurt van de school bij het zorgen voor een krachtige leeromgeving
De uitdaging aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Inhoud
- Onderwijswetgeving
- De organisatie en het beleid van het onderwijs in Vlaanderen
- Deontologie
- Begeleiding en inspectie
- Burgerlijke aansprakelijkheid
- Onderwijsloopbaan
- Onderwijsactualiteit
- Inhouden m.b.t. de instap in de praktijk
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |