Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Socio-cultureel engagement
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_116 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eintermen secundair onderwijs Eindcompetenties programmajaar 2 Samen leven en leren
Eindcompetentie
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.4 | BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.1 | BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
1.begeleider:
1.3. breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden.
1.4. inhouden vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen en groepsoverschrijdfend werken gebruikt worden, ook in functie van kls met specifieke noden.
2.opvoeder:
2.1.Een democratische kls- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klas- en schoolniveau.
2.4. terugblikken en plannen in functie van bovenstaande competenties (pedagogische omgang) PJ 3.
5. Innovator
vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam.
6. partner van ouders / verzorgers:
6.2.Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen
8. partner van externen:
8.1. Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school.
8.2. Contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de ditrecte schoolomgeving om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten / ondersteunen.
10.cultuurparticipant
10.2. a.Culturele thema's bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend aanbod (de wereld in de klas brengen).
b. Mondiale opvoeding vormgeven in de stageklas en op schoolniveau.
10.3 Bij het omgaat met ouders, externen, .. het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten
Inhoud
Omgaan met diversiteit op klas- en schoolniveau.
Mondiale opvoeding: methodieken .
Kinderrechten IN en DOOR onderwijs: kinderparticipatie.
Ouderbetrokkenheid.
Werken aan een brede school.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |