Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Socio-cultureel engagement


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_116
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Maeseele Marie-Paule

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eintermen secundair onderwijs Eindcompetenties programmajaar 2 Samen leven en leren

Eindcompetentie

BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 3
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 3
BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 3
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

Leerresultaten

1.begeleider:

1.3. breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden.

1.4. inhouden vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen en  groepsoverschrijdfend werken gebruikt worden, ook in functie van kls met specifieke noden.



2.opvoeder:

2.1.Een democratische kls- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klas- en schoolniveau.

2.4. terugblikken en plannen in functie van bovenstaande competenties (pedagogische omgang) PJ 3.





5. Innovator

vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam.



6. partner van ouders / verzorgers: 

6.2.Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen 



8. partner van externen:

8.1. Overleggen  en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een  school samenwerkt in functie van een brede school. 

8.2. Contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de ditrecte schoolomgeving om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten / ondersteunen.



10.cultuurparticipant

10.2. a.Culturele thema's bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend aanbod (de wereld in de klas brengen).

b. Mondiale opvoeding vormgeven in de stageklas en op schoolniveau.

10.3 Bij het omgaat met ouders, externen, .. het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten

Inhoud

Omgaan met diversiteit op klas- en schoolniveau.

Mondiale opvoeding: methodieken .

Kinderrechten IN en DOOR onderwijs: kinderparticipatie.

Ouderbetrokkenheid. 

Werken aan een brede school.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%