Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Communicatieve en agogische vaardigheden
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_23 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Werkcollege
- Groepswerk
Begincompetentie
De communicatieve vaardigheden die op het einde van het tweede programmajaar verworven zijn:
- basishouding van respect en inleving, echtheid en openheid, correctheid en duidelijkheid
- in staat zijn tot het geven van feedback op een correcte manier
- actief luisteren
Eindcompetentie
BALKO_05.1 | BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.2 | BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.3 | BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.4 | BALKO_06.4 - In Standaardnederlands of naargelang de context in een ander passend register adequaat in actie treden met ouders en verzorgers. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.6 | BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.4 | BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09 | BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam
Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan (portfolio/terugblikken en plannen) in functie van de deelcompetenties waaraan ze werken in PJ 3.
Het eigen handelen (opvoedingsvisie) en dat van de groep bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)
Gesprek voeren met ouders/verzorgers waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)
De schriftelijke communicatie van de stageklas realiseren
Ouders/verzorgers uitnodigen tot participeren aan het dagelijks klasleven waar en wanneer mogelijk en gepast
In staat zijn om over het ped project met het schoolteam in gesprek te treden
Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam
Overleggen met het schoolteam
Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van kinderen met specifieke noden
Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school
De uitdaging aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Bij het omgaan met ouders, externen, …het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten
Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers, collega’s, directie en andere leden van het team, medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven
Inhoud
- Samenwerking en conflicten in een team
- Vergadertechnieken
- Tweegesprekken met ouders (omgaan met ouders die zelf een probleem willen bespreken en slecht-nieuwsgesprekken voeren), assertief zijn in de omgang met collega's, het functioneringsgesprek en het sollicitatiegesprek
- Reflectiesessies in groep waarbij de studenten hun eigen onderwijsgedrag bekijken en op basis van ervaring en samendenken met anderen proberen bij te sturen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | In stagescholen en deelname aan groepsrelfecties en de kwaliteit van de voorbereiding ervan. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |