Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Communicatieve en agogische vaardigheden


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_23
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

De communicatieve vaardigheden die op het einde van het tweede programmajaar verworven zijn:
- basishouding van respect en inleving, echtheid en openheid, correctheid en duidelijkheid
- in staat zijn tot het geven van feedback op een correcte manier
- actief luisteren

Eindcompetentie

BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 3
BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 3
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 3
BALKO_06.4BALKO_06.4 - In Standaardnederlands of naargelang de context in een ander passend register adequaat in actie treden met ouders en verzorgers.Opleidingsfase 3
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 3
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3
BALKO_07.6BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Opleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_08.4BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Opleidingsfase 3
BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Vernieuwende inzichten toepassen, in samenspraak met het schoolteam

Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan (portfolio/terugblikken en plannen) in functie van de deelcompetenties waaraan ze werken in PJ 3.



Het eigen handelen (opvoedingsvisie) en dat van de groep bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)

Gesprek voeren met ouders/verzorgers  waarbij de klemtoon kan liggen op het bespreken van de omgang en de aanpak van de kleuter (specifiek – problematisch)



De schriftelijke communicatie van de stageklas realiseren

Ouders/verzorgers uitnodigen tot participeren aan het dagelijks klasleven waar en wanneer mogelijk en gepast

In staat zijn om over het ped project met het schoolteam in gesprek te treden



Overnemen van de taken van de mentor in het schoolteam



Overleggen met het schoolteam

 

Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van kinderen met specifieke noden 

Overleggen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van een brede school



De uitdaging aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar  in de samenleving. 



Bij het omgaan met ouders, externen, …het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten

                   

Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers, collega’s, directie en andere leden van het team, medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven

Inhoud

- Samenwerking en conflicten in een team 

- Vergadertechnieken

- Tweegesprekken met ouders (omgaan met ouders die zelf een probleem willen bespreken en slecht-nieuwsgesprekken voeren), assertief zijn in de omgang met collega's, het functioneringsgesprek en het sollicitatiegesprek

- Reflectiesessies in groep waarbij de studenten hun eigen onderwijsgedrag bekijken en op basis van ervaring en samendenken met anderen proberen bij te sturen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% In stagescholen en deelname aan groepsrelfecties en de kwaliteit van de voorbereiding ervan.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%