Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Psycho-pedagogische vaardigheden


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_110
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Breed kunnen observeren

Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene interventies opzetten om het welbevinden te verhogen

Gevoeligheid voor kinderen in probleemsituaties 








Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 3
BALKO_01.1BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.Opleidingsfase 3
BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
BALKO_06.4BALKO_06.4 - In Standaardnederlands of naargelang de context in een ander passend register adequaat in actie treden met ouders en verzorgers.Opleidingsfase 3
BALKO_07.6BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Opleidingsfase 3
BALKO_08.4BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Opleidingsfase 3

Leerresultaten

Het meten van betrokkenheid en welbevinden en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden en evalueren van  hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod

Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden

Terugblikkeen plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod)  waarbij betrokkenheid en welbevinden centraal staan en ook in functie van kleuters met specifieke noden



Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op schoolniveau

Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod én afspraken maken in een klassituatie

Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen

De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)



Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers, collega’s, directie en andere leden van het team, medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven

Inhoud

- De Axenroos als model om inzicht te krijgen in de verschillende sociale relaties tussen kinderen, het effect van de interactie op individuele kinderen en de groep, de problematische posities die sommige kinderen innemen

- Het ontdekken van kinderen met problemen en het opstellen van een handelingsplan samen met een ervaren collega (i.c. de stagementor)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%