Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Psycho-pedagogische vaardigheden
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_110 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Breed kunnen observeren
Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene interventies opzetten om het welbevinden te verhogen
Gevoeligheid voor kinderen in probleemsituaties
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.1 | BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.4 | BALKO_06.4 - In Standaardnederlands of naargelang de context in een ander passend register adequaat in actie treden met ouders en verzorgers. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.6 | BALKO_07.6 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.4 | BALKO_08.4 - In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven. | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Het meten van betrokkenheid en welbevinden en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod
Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden
Terugblikkeen plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) waarbij betrokkenheid en welbevinden centraal staan en ook in functie van kleuters met specifieke noden
Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op schoolniveau
Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod én afspraken maken in een klassituatie
Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen
De ervaringsgerichte basishouding vertalen in de ervaringsgerichte dialoog (via actief luisteren en ik-boodschappen)
Zich mondeling en schriftelijk adequaat uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers, collega’s, directie en andere leden van het team, medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven
Inhoud
- De Axenroos als model om inzicht te krijgen in de verschillende sociale relaties tussen kinderen, het effect van de interactie op individuele kinderen en de groep, de problematische posities die sommige kinderen innemen
- Het ontdekken van kinderen met problemen en het opstellen van een handelingsplan samen met een ervaren collega (i.c. de stagementor)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |