Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_3103
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Tutenel Piet

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs ASO/TSO/BSO/KSO. Eindcompetenties Religie, zingeving, levensbeschouwing 1 Openheid tonen om constructief met de diversiteit aan levensbeschouwelijke perspectieven in onze samenleving aan de slag te gaan in het werken met kinderen.

Eindcompetentie

BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 3
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 3
BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 3
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 3
BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 3
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert 3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het inclusief kleuteronderwijs. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leerdomeinen te volgen. Op basis van eigen noden en interesses of deze van de kinderen uit je stageklas een levensbeschouwelijk thema uitwerken. 



Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker 5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn). De eigen visie op inclusief onderwijs (vanuit levensbeschouwelijk perspectief) onder woorden leren brengen en confronteren met andere visies. 



Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap 9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving. Zicht krijgen op verschillende actoren in het maatschappelijk veld (organisaties en instellingen). Het pedagogische project van een katholieke school leren kennen, kritisch bevragen en onderzoeken.



Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant 10.1 Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische. Zich breed informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving à in de wereld 10.3 Het eigen culturele en levenbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen om anderen respectvol te ontmoeten.

Op zoek gaan naar plekken waar religie een plaats krijgt in onze samenleving en van hieruit oog leren hebben voor diversiteit in de klas en de wereld.

Inhoud

Inclusie: Interlevensbeschouwelijk werken - islam in katholieke kleuterscholen: interlevensbeschouwelijk werken met kleuters.



Identiteit en levensbeschouwing: De denominatie van een school en een team - Wat maakt de identiteit van een school? - De bouwstenen van een christelijke identiteit. Godsdienst in de praktijk - Een ontmoeting met de Inspecteur-adviseur r.-k.godsdienst.



Heilige plaatsen (hoe krijgt levensbeschouwing vorm in onze hedendaagse samenleving): Levensbeschouwelijk onderweg zijn - Bezoek aan de Kathedraal, Moskee, Boeddhistische tempel.



Persoonlijk godsdienstige zoektocht: door elke student te bepalen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Schriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%) Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Schriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%) Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%)