Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Taalvaardigheid
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_4843 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Belde Isabelle
- Op de beeck Kim
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties PJ 1.
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 2 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 2 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 2 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met hun beginsituatie ( verbale en niet verbale expressie : spreken met taal, lichaam, mimiek,…)
Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.2 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van de leerdomeinen van PJ2.
Functioneel geheel 6: Partner van ouders en verzorgers
6.1 Vrijblijvend een gesprek voeren met ouders/verzorgers over het klasgebeuren, zich voorstellen aan ouders.
6.2 Luisteren naar wat kleuters vertellen over hun thuissituatie
6.3 Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers.
6.4 Zich mondeling en schriftelijk (briefje) voldoende vlot uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.3 Overleggen met de directe betrokkenen in de klas (mentor, turnleerkracht, …) (over het klasgebeuren, de kleuters en de eigen pedagogische en didactische omgang).
7.6. Op een aangepaste manier communiceren met collega’s; directie en andere leden van het team, gebruik makend van het Standaardnederlands.
Inhoud
In de module taalvaardigheid wordt er aandacht geschonken aan de verschillende aspecten van taalvaardigheid nl. spreken, schrijven, luisteren en lezen, op niveau van de student in een communicatief kader. Deze vier basisvaardigheden zijn echter onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens onze wekelijkse oefensessies belichten we telkens een basisvaardigheid binnen het kader van de algemene taalvaardigheid. De mondelinge taalvaardigheid blijft echter als een rode draad doorheen alle oefensessies lopen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen dienen alle taken ingeleverd te worden. Indien dit niet het geval is kan de student maximum 9/20 behalen voor dit opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | |