Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Taalvaardigheid


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4843
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Belde Isabelle
  • Op de beeck Kim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties PJ 1.

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 2
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 2
BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 2
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 2
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 2
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 2

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met hun beginsituatie ( verbale en niet verbale expressie : spreken met taal, lichaam, mimiek,…)

Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert

3.2 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van de leerdomeinen van PJ2.

Functioneel geheel 6: Partner van ouders en verzorgers
6.1 Vrijblijvend een gesprek voeren met ouders/verzorgers over het klasgebeuren, zich voorstellen aan ouders.
6.2 Luisteren naar wat kleuters vertellen over hun thuissituatie
6.3 Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers.
6.4 Zich mondeling en schriftelijk (briefje) voldoende vlot uitdrukken in Standaardnederlands t.o.v. ouders en verzorgers.

Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam

7.3 Overleggen met de directe betrokkenen in de klas (mentor, turnleerkracht, …) (over het klasgebeuren, de kleuters en de eigen pedagogische en didactische omgang).
7.6. Op een aangepaste manier communiceren met collega’s; directie en andere leden van het team, gebruik makend van het Standaardnederlands.

Inhoud

In de module taalvaardigheid wordt er aandacht geschonken aan de verschillende aspecten van taalvaardigheid nl. spreken, schrijven, luisteren en lezen, op niveau van de student in een communicatief kader. Deze vier basisvaardigheden zijn echter onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens onze wekelijkse oefensessies belichten we telkens een basisvaardigheid binnen het kader van de algemene taalvaardigheid. De mondelinge taalvaardigheid blijft echter als een rode draad doorheen alle oefensessies lopen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Klink Klaar

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om te kunnen slagen dienen alle taken ingeleverd te worden.  Indien dit niet het geval is kan de student maximum 9/20 behalen voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%