Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Wiskundige initiatie
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_4377 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Stage/praktijkoefening
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties PJ 1
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 2 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.3 | BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs | Opleidingsfase 2 |
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 2 |
BALKO_04.1 | BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_04.2 | BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod | Opleidingsfase 2 |
BALKO_05.1 | BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 2 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen -------------------------------------------------------------------- 1. 2. a.Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten, ontwikkelingsdoelen en leerplannen en deze concretiseren en gebruiken mbt de inhoud van wiskundige initiatie. b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kls een doordacht aanbod creëren 1.4 Inhouden mbt wiskundige initiatie vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod waarbij passende werk- en groepsvormen en ontwikkelingsmaterialen gebruikt worden die aansluiten bij de beginsituatie.
Functioneel geheel 2: Opvoeder ------------------------------ 2.1. a. Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert ---------------------------------------- 3. 1.a. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en infomatie te verwerken mbt de leerstof van wiskundige initiatie. 3.2.bDe leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt wiskundige initiatie vertalen in een concreet aanbod. Functioneel geheel 4: Organisator --------------------------------- 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kls, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen. 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod
Inhoud
In de module "Naar een krachtig leef-en leerklimaat 1" wordt het leren beklemtoond. Volgende inhouden m.b.t. wiskundige initiatie komen hierbij aan bod: 1. Kennis opdoen i.v.m. ruimte, tijd en metend rekenen, op eigen niveau en op kleuterniveau. 2. Overzicht van de specifieke doelen en aspecten i.v.m. ruimte, tijd en metend rekenen. 3. het leren uitwerken van zinvolle en verantwoorde activiteiten i.v.m. ruimte, tijd en metend rekenen. 4. Het kunnen samenstellen van wiskundig materiaal betreffende ruimte, tijd en metend rekenen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
- Wiskunde 1998 Leerplan
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | |