Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Muzische talen 2
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_4371 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Roels Elisabeth
- Walschap Annelies
- Provoost Lutgarde
- Biesmans Myriam
- Goovaerts Inge
- Marit Kirsten
- Op de beeck Kim
- Van Stijvoort Linda
- Tutenel Piet
- Belde Isabelle
- De Clercq Bob
- Schellens Tessa
- Vandewalle Loes
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Stage/praktijkoefening
- Werkcollege
- Studiereis/excursie
- Hoorcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties programmajaar 1 BALKO en eindcompetenties Muzische talen 1.
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.7 | BALKO_01.7 - Adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de kleuters. | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.8 | BALKO_01.8 - Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Opleidingsfase 2 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 2 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 2 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 2 |
BALKO_02.5 | BALKO_02.5 - Strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige kleuters. | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.3 | BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs | Opleidingsfase 2 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 2 |
BALKO_06.5 | BALKO_06.5 - Strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige ouders. | Opleidingsfase 2 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 2 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 2 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 2 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.2 a. Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren met betrekking tot de inhoud van ‘muzische talen 2’. 1.2 b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kleuters een doordacht aanbod creëren 1.4 Inhouden mbt ‘muzische talen 2’ vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod 1.5 Stimulerend tussenkomen in hoeken, bij zelfstandig en begeleid aanbod Functioneel geheel 2 Leraar als opvoeder: 2.2 Welbevinden van de kleuter stimuleren: uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden onderkennen en algemene interventies opzetten om het welbevinden te verhogen.Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert 3.1 b. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van ‘muzische talen 2’ 3.2 b. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt ‘muzische talen 2’ vertalen in een concreet aanbod Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant 10.2 a. Culturele thema’s (actualiteit) bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend aanbod
In het deelopleidingsonderdeel ‘Nederlands’ wordt ook nog specifiek gewerkt aan deze competenties: 1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters 1.8 Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor taken door aan talensensibilisering te doen 2.3 Vanuit een ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen 2.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige kleuters 6.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige ouders
Inhoud
In het tweede programmajaar staan de volgende begrippen centraal: welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid en competenties. Ook in de opleidingsonderdeel Muzische Talen 2 (en 1) komen deze aspecten uitgebreid aan bod.
Zo onderzoeken we grondig, vanuit alle leerdomeinen ,hoe een gepaste omgang en een doordacht aanbod in een veilige omgeving bijdragen tot een gave, emotionele ontwikkeling. Van daaruit werken we aan waardenopvoeding. Het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, leidt tot respectvol gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel.
Hoe je dit alles concreet en harmonieus naar kleuters toe in de praktijk brengt, bekijk je vanuit alle leerdomeinen en realiseer je geleidelijk aan in de stages.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Beeld
Cursussen
Handboeken
- Muzische Opvoeding 1999 Beeldopvoeding
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Keuzetraject - Expressie en improvisatie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Keuzetraject - Verteltheater
Cursussen
Lichamelijke Opvoeding
CursusHandboeken
- Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Muziek
Cursussen
Handboeken
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Uitrustings- en werkmateriaal
Nederlands
Cursussen
Handboeken
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Evaluatie
Aanvullende informatie: Extra slaagvoorwaarden
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor hetvolledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond totop een geheel getal op twintig):
1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan
14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Beeld |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Lichamelijke Opvoeding |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 90% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 90% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | |
Muziek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Vaardigheidstoets | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Vaardigheidstoets | 100% | |
Nederlands |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 90% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |
Elementaire gitaarcursus |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Vaardigheidstoets | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Vaardigheidstoets | 100% | |
Keuzetraject - Photoshop |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Keuzetraject - Verteltheater |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Keuzetraject - Expressie en improvisatie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |
Keuzetraject - Snoezelen, relaxatie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Keuzetraject - Animatiefilm |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Keuzetraject Internationalisering |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | active participatie + verwerkingsopdracht |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |