Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Muzische talen 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4370
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Goovaerts Inge
  • Walschap Annelies
  • Biesmans Myriam
  • Roels Elisabeth
  • Provoost Lutgarde
  • Vandewalle Loes

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Stage/praktijkoefening
  • Studiereis/excursie
  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Programmajaar 1 BALKO.

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 2
BALKO_01.1BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.Opleidingsfase 2
BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 2
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 2
BALKO_01.5BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkelingOpleidingsfase 2
BALKO_01.7BALKO_01.7 - Adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de kleuters.Opleidingsfase 2
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 2
BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 2
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 2
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 2
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 2
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 2
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 2
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 2

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.2 a. Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren met betrekking tot de inhoud van ‘muzische talen 1’. 1.4 Inhouden mbt ‘muzische talen 1’ vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod Functioneel geheel 2.2 Welbevinden van de kleuters stimuleren:Leren algemene interventies opzetten om het welbevinden van kleuters te verhogen.Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert 3.1 a. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van ‘muzische talen 1’ 3.2 a. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt ‘muzische talen 1’ vertalen in een concreet aanbod Functioneel geheel 10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving in onze samenleving.

In het deelopleidingsonderdeel 'Nederlands' wordt ook nog specifiek gewerkt aan volgende competenties:1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met hun beginsituatie.2.3vanuit een ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen.

Inhoud

In het tweede programmajaar staan de volgende begrippen centraal: welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid en competenties. Ook in de opleidingsonderdeel Muzische Talen 1 (en 2) komen deze aspecten uitgebreid aan bod.

Zo onderzoeken we grondig, vanuit alle leerdomeinen ,hoe een gepaste omgang en een doordacht aanbod in een veilige omgeving bijdragen tot een gave, emotionele ontwikkeling. Van daaruit werken we aan waardenopvoeding. Het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, leidt tot respectvol gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel.

Hoe je dit alles concreet en harmonieus naar kleuters toe in de praktijk brengt, bekijk je vanuit alle leerdomeinen en realiseer je geleidelijk aan in de stages.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Beeld

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Muzische Opvoeding 1999 Beeldopvoeding
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Lichamelijke Opvoeding

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Muziek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal
Nederlands

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Muzische Opvoeding 1999 Dramatisch Spel
  • Muzische Opvoeding 1999 Muzisch Taalgebruik
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

Evaluatie

Aanvullende informatie: Extra slaagvoorwaarden Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor hetvolledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore 2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Beeld
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen80%
Lichamelijke Opvoeding
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Muziek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Vaardigheidstoets50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Vaardigheidstoets50%
Nederlands
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%