Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Goed, gezond en veilig leven


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4369
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Walschap Annelies
  • Marien Lucia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindcompetenties 1 BaLKO

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 2
BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 2
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 2
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 2
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 2
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 2
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 2
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 2

Leerresultaten

1.2 a Ontwikkelingsdoelen, ontwikkelingsaspecten en leerplannen gebruiken met betrekking tot de inhoud van 'goed, gezond en veilig leven' 1.4 Inhouden met betrekking tot 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken met betrekking tot de leerstof van 'goed, gezond en veilig leven' 3.2 De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in een concreet aanbod  10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving + competentieprofiel van de eerste hulpverlener (Rode Kruis)

Inhoud

* Vanuit het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, gaan we in dit opleidingsonderdeel: - op excursie naar zee (in samenwerking met muzische talen beeld/Lichamelijke Opvoeding en het onderwijs- en opvoedingskader) - nagaan hoe we kinderen weer in contact kunnen brengen met de natuur - inhoud geven aan begrippen zoals gezonde voeding en voedingsgewoonten (met o.a. kookactiviteiten in de kleuterklas als activiteit met rijke ontwikkelingskansen op elk gebied) - werken rond verkeersopvoeding bij kleuters - kennis, vaardigheden en attituden verwerven gerelateerd aan de verschillende domeinen van het leerdomein wereldoriëntatie. Kleuters veelzijdig oriënteren op de wereld vanuit verschillende invalshoeken. Werken met nieuwsgierigheid en verwondering naar en vanuit de dagelijkse werkelijkheid. - vakdidactische zelfstandigheid ontwikkelen om kleuters ruime ontwikkelingskansen te bieden * Cursus tot het behalen van het brevet 'Eerste Hulp' (Rode Kruis)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Wereldorientatie Leerplan 2010

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen20%