Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Goed, gezond en veilig leven
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_4369 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Walschap Annelies
- Marien Lucia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
Eindcompetenties 1 BaLKO
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 2 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 2 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 2 |
Leerresultaten
1.2 a Ontwikkelingsdoelen, ontwikkelingsaspecten en leerplannen gebruiken met betrekking tot de inhoud van 'goed, gezond en veilig leven' 1.4 Inhouden met betrekking tot 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken met betrekking tot de leerstof van 'goed, gezond en veilig leven' 3.2 De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in een concreet aanbod 10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving + competentieprofiel van de eerste hulpverlener (Rode Kruis)
Inhoud
* Vanuit het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, gaan we in dit opleidingsonderdeel: - op excursie naar zee (in samenwerking met muzische talen beeld/Lichamelijke Opvoeding en het onderwijs- en opvoedingskader) - nagaan hoe we kinderen weer in contact kunnen brengen met de natuur - inhoud geven aan begrippen zoals gezonde voeding en voedingsgewoonten (met o.a. kookactiviteiten in de kleuterklas als activiteit met rijke ontwikkelingskansen op elk gebied) - werken rond verkeersopvoeding bij kleuters - kennis, vaardigheden en attituden verwerven gerelateerd aan de verschillende domeinen van het leerdomein wereldoriëntatie. Kleuters veelzijdig oriënteren op de wereld vanuit verschillende invalshoeken. Werken met nieuwsgierigheid en verwondering naar en vanuit de dagelijkse werkelijkheid. - vakdidactische zelfstandigheid ontwikkelen om kleuters ruime ontwikkelingskansen te bieden * Cursus tot het behalen van het brevet 'Eerste Hulp' (Rode Kruis)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Wereldorientatie Leerplan 2010
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 20% | |