Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Stage 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_990
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Loyens Sandra
  • Teunissen Els
  • Biesmans Myriam
  • Goovaerts Inge
  • Maeseele Marie-Paule
  • Marien Lucia
  • Marit Kirsten
  • Op de beeck Kim
  • Provoost Lutgarde
  • Roels Elisabeth
  • Schellens Tessa
  • Simons An
  • Van Malderen Bernadette
  • Van Stijvoort Linda
  • Vanlommel Christiana
  • Walschap Annelies
  • Van Sanden Petrus
  • Belde Isabelle
  • Coorevits Sarah
  • Tutenel Piet
  • Vandewalle Loes

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 1
BALKO_01.1BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.Opleidingsfase 1
BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 1
BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 1
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 1
BALKO_01.5BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkelingOpleidingsfase 1
BALKO_01.6BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpakOpleidingsfase 1
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 1
BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 1
BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 1
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 1
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 1
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 1
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 1
BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 1
BALKO_04.1BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturenOpleidingsfase 1
BALKO_04.2BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbodOpleidingsfase 1
BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 1
BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 1
BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 1
BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 1
BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 1
BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 1
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 1
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 1
BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 1
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 1
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 1
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 1
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 1
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 1
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 1
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 1
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 1

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.1 Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden en evalueren van het aanbod. 1.2 Toepassen van het praktijkprincipe milieuverrijking: - Ontwikkelingsdoelen gebruiken - Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters een aanbod creëren. 1.3 De gegevens van breed observeren gebruiken in functie van het aanbod (eigen realisatie in de stageklas). 1.4 Inhouden vertalen in aanbod waarbij gepaste ontwikkelingsmaterialen gebruikt worden. 1.5 Stimulerend tussenkomen in het aanbod. 1.6 Terugblikken en plannen op de eigen aanpak en aanbod  waarbij de betrokkenheid centraal staat. Functioneel geheel 2: Opvoeder 2.1 Grenzen stellen en verantwoorden. Geborgenheid bieden 2.3 Herkennen van een ervaringsgerichte visie. 2.4 Terugblikken en plannen in functie van competentie 2.1, 2.3 – PJ 1 (pedagogische omgang). Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert 3.2 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van de leerdomeinen van PJ1. Functioneel geheel 4: Organisator Basiscompetenties 4.1 – 4.2 – 4.3 – 4.4 worden nagestreefd met het accent op organisatie van hoekverrijkingen, zelfstandig en eenvoudig begeleid aanbod. 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen. 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod. 4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. 4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren. Functioneel geheel 5: Innovator 5.1 Inzichten uit de opleiding toetsen aan inzichten uit de stageklas. 5.2 Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan(portfolio/terugblikken en plannen) in functie van de deelcompetenties waaraan de studenten werken in PJ1. Functioneel geheel 6: Partner van ouders en verzorgers 6.1 -(Vrijblijvend) gesprek voeren met ouders/verzorgers over het klasgebeuren. - Zichzelf voorstellen aan de ouders/verzorgers. 6.2 Luisteren naar wat kleuters vertellen over hun thuissituatie 6.3 Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers. Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam 7.2 Participeren in enkele taken van de mentor (koek- en drankmoment, toilet, toezicht,…). 7.3 Overleggen met de directe betrokkenen in de klas (mentor, turnleerkracht, …) (over het klasgebeuren, de kleuters en de eigen pedagogische en didactische omgang). Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant 10.1 - Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit - Zich informeren over de omgeving van de school. 10.2 De actualiteit en diversiteit van de samenleving laten weerspiegelen in de klas (i.f.v. betrokkenheidsverhogende initiatieven).

Inhoud

We kiezen voor het referentiekader van het ervaringsgericht begeleiden van kleuters volgens het CEGO. Je staat  in éénzelfde stageklas gedurende dit programmajaar. In het begin participeer je aan het klasgebeuren. Je helpt de mentor en speelt met de kleuters. Daarnaast oefen je en pas je het breed observeren toe. Door te observeren, informeren, spelen met de kleuters, luisteren naar de kleuters krijg je zicht op de beginsituatie van de kinderen van je klas. Je kijkt echter verder, niet alleen de kleuter in de klas maar ook de thuissituatie en de samenleving waarin de kleuter opgroeit komt aan bod. Daarnaast pas je de basisvaardigheden van het communiceren toe en dit zowel naar kleuters, leraren, ouders en andere betrokkenen bij het onderwijs. In de laatste twee stageperioden pas je het praktijkprincipe milieuverrijking toe. Op basis van de eerder verworven informatie maak je een beginsituatie op van de kleuters. Je voorziet een rijk zelfstandig aanbod voor de kleuters (hoeken) aangepast aan deze beginsituatie. Je organiseert het klasgebeuren zo dat het spelen in de hoeken vlot kan verlopen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkans - tweede examenperiode: 100% geïntegreerde evaluatie Geen tweede examenkans mogelijk



Als je op het luik van competenties meer of gelijk aan 10 scoort, maar onvoldoende haalt op de attitudes, krijg je voor stage een eindscore van 9/20.

Indien je op het luik van competenties minder dan 10 scoort én bovendien onvoldoende haalt op attitudes, wordt de score voor competenties nog met 2 punten verminderd om tot de eindscore te komen.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% voor specifieke slaagvoorwaarden: zie stagehandleiding