Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Spelenderwijs de hoeken in 2: inhoudelijk expert WO-Beeld
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_7041 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Coorevits Sarah
- Marit Kirsten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 3: leraar als inhoudelijke expert 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
3.2 vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen.
Functioneel geheel 10: leraar als cultuurparticipant
10.2 De actualiteit en diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod.
Inhoud
In 'op weg naar inhoudelijk expert' ga je dieper in op de voorwaarden voor een goede klasinrichting vanuit de leerdomeinen beeldopvoeding en wereldoriëntatie.
In de verschillende lessen komen vakspecifieke leerinhouden en didactiek aan bod waardoor je een gevarieerd zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod leert uitwerken voor de kleuterklas.
Telkens worden theorie - en praktijklessen gecombineerd. Op deze manier oefen je in het vertalen van inhouden naar concrete klaspraktijken.
Vanuit een (thematische) invulling van wat actief leren en betrokkenheidsverhogende initiatieven kunnen zijn, werk je een aanbod uit naar kleuters.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans- tweede examenperiode:schritelijk examen 60% + opdrachten 40% Tweede examenkans-derde examenperiode:schriftelijk examen 60% + opdrachten 40% Voor meer specifieke evaluatiecriteria zie moduleboek.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | |