Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Spelenderwijs de hoeken in 1: Organisator,opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_3801 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Marit Kirsten
- Van Malderen Bernadette
- Teunissen Els
- Op de beeck Kim
- Coorevits Sarah
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.1 | BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.6 | BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02.4 | BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren) | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.1 | BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.2 | BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.3 | BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.4 | BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.5 | BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 de ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.
1.2 Toepassen van het praktijkprincipe milieuverrijking: - ontwikkelingskansen gebruiken. - Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters een aanbod (hoeken en zelfstandig aanbod) creëren.
1.3 breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in hoeken en zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod waarbij gepaste ontwikkelingsmaterialengekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.
1.5 kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.
1.6 De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
2.1 Grenzen stellen en verantwoorden bij hoeken en zelfstandig aanbod 2.4 Terugblikken en plannen in functie van competentie 2.1, 2.2 en 2.3 – PJ 1 (pedagogische omgang). Functioneel geheel 4: Organisator Basiscompetenties 4.1 – 4.2 – 4.3 – 4.4 – 4.5 worden nagestreefd met het accent op organisatie van hoekverrijkingen en zelfstandig aanbod. 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen. 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod. 4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. 4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren. 4.5 Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.
Inhoud
In 'Spelenderwijs de hoeken in 1' krijg je zicht op je rol als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Je observeert breed om het praktijkprincipe milieuverrijking (ervaringsgericht onderwijs) toe te passen. In Module 3 ligt de nadruk op het verrijken van de hoeken en het zelfstandig aanbod. Om je aanbod voor te bereiden, te verantwoorden en te evalueren, meet je de betrokkenheid van de kleuters.
De betrokkenheid van de kleuters is de aanleiding om betrokkenheidsverhogende initiatieven toe te passen.
Je leert grenzen stellen en verantwoorden bij de hoeken en het zelfstandig aanbod dat je realiseert.
Om het klasverloop vlot te laten verlopen, leer je heel praktisch hoe je dit allemaal organiseert in verschillende workshops.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek
opdrachten afgeven met mondelinge toelichting | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek
opdrachten afgeven met mondelinge toelichting |