Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Persoonlijk Ontwikkelingsplan


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4515
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Sanden Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 2
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 2
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 2
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 2
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 2
BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 2
BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 2
BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 2
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 2
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 2
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 2
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 2
BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 2
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 2

Leerresultaten

POP vertrekt van de (stage)praktijk en je ervaring ermee. Van daaruit ga je leren. Dat leren bestaat erin om je via reflectie bewust te worden van je eigen handelen, denken, voelen en willen en dat alles te confronteren met het handelen en ervaren van anderen (medestudenten, docenten,…) en met de theorie. Door het reflecteren centraal te stellen biedt POP impulsen tot en ondersteuning bij je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling als leerkracht. Als het goed is, lukt het je om je handelen te veranderen en steeds beter af te stemmen op de concrete klaspraktijk en wat men van een goede leerkracht verwacht. Via POP kan je je bekwaamheid versterken om te reflecteren op je handelen en op de ervaring ermee. Je verwerft competenties om blijvend (levenslang) te leren uit je eigen ervaring.

Inhoud



o   Hoe en wie ieder (geworden) is als mens. Wie en wat daar heeft bij meegespeeld.


o   De invloed van onderwijs op hoe en wie ieder (geworden) is als mens.


o   Motieven om leraar te willen worden.


o   De ideale leerkracht.


o   Reflectie en leren van ervaring


o   De eigen stage-ervaringen: hoe was je welbevinden, wat gebeurt er tussen jou en de kinderen in de klas?


o   Gestructureerd, perspectiefnemend en aanpakgerelateerd reflecteren op de stage-ervaringen


o   Reflectieleidraad bij het terugblikken en plannen tijdens de stage


o   Concretiseringsvragen stellen bij het terugblikken tijdens de stage


o   Perspectief nemen: van zichzelf, van de kinderen, van de mentor



o   Leren van de stage-ervaring tijdens het terugblikken en plannen.


o   De eigen ervaring met reflectie en leren van ervaring tijdens de stage 


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


  • Verplichte aanwezigheid op alle sessies.



  • Verplicht uitvoeren van ev. opdrachten gelinkt aan de thematiek en doelen

    van het Persoonlijk OntwikkelingsPlan, bijv. deelname aan onderzoek, intern

    of extern georganiseerd.


Indien aan een of beide voorwaarden niet voldaan kan de student in de tweede examenperiode nog maximum 9/20 behalen. Vrijstelling van deze voorwaarden tijdens de derde examenperiode.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%