Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Op weg naar multimediale geletterdheid
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_4516 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Schellens Tessa
- Marit Kirsten
- Op de beeck Kim
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Practicum
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.4 Inhouden vertalen in hoeken en zelfstandig aanbod waarbij gepaste ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.
Functioneel geheel 3: leraar als inhoudelijk expert 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
Functioneel geheel 10: cultuurparticipant . 10.2 De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod.
Inhoud
1. Instap 'Gebruik van het KHM-netwerk en de KHM-bibliotheek: computergebruik binnen de KHM en het departement'.
2. workshops: Omgaan en verwerken van informatie (OVI) : - raadplegen van bronnen - kritisch kijken naar bronnen en ICT - bibliografisch refereren.
Beeld: - gericht zoeken naar en kritisch selecteren van rijk en gevarieerd digitaal beeldmateriaal - PowerPoint gebruiken als programma om een interactief vertelboek en woordenveld uit te werken naar kleuters toe. - Moviemaker. Geluid: - gericht zoeken naar en kritisch selecteren van rijk en gevarieerd digitaal geluidsmateriaal - zelf geluidsopnames maken - Audacity.
3. Atelier - Creatieve verwerkingen van de inhouden van de workshops in functie van eindopdrachten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | opdrachten ( eventueel met mondelinge toelichting, in geval van technische problemen) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | opdrachten ( mondelinge toelichting in geval van techhnische problemen) |