Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Onderwegwijs 4: Samen onderwijzen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_3797
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Belde Isabelle
  • Maeseele Marie-Paule
  • Teunissen Els
  • Van Malderen Bernadette

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 1
BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 1
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 1
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 1
BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 1
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 1
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 1
BALKO_07.4BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakkenOpleidingsfase 1
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 1
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 1
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 1
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 1
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 1

Leerresultaten

Kennis nemen van de basiscompetenties voor een leraar kleuteronderwijs en deze illustreren voor het werkveld.

Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. 

Zicht hebben op het pedagogisch project, het belang ervan en de vertaling in de praktijk.

Zicht hebben op de taakverdeling binnen een team en participeren op klasniveau. 

Zicht krijgen op de verschillende vormen van groepsdoorbrekend werken. 

Op de hoogte zijn van de deontologische verplichtingen. 

Informeren over diensten en personen in de directe omgeving waar een school mee kan samenwerken. 

Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaams Overheid en het verband inzien tussen school en samenleving.

Inhoud

Pedagogisch project



Taakverdeling in een team



Groepsdoorbrekend werken



Deontologie



Samenwerken



Overheidsbeleid en actualiteit



Schriftelijke communicatie



Voorlezen



Vast momenten doorheen een klasdag



Basiscompetenties

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Opdrachten met mondelinge toelichting Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Opdrachten met mondelinge toelichting Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek