Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 4: Samen onderwijzen
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_3797 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Belde Isabelle
- Maeseele Marie-Paule
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.3 | BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07.4 | BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken | Opleidingsfase 1 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Kennis nemen van de basiscompetenties voor een leraar kleuteronderwijs en deze illustreren voor het werkveld.
Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.
Zicht hebben op het pedagogisch project, het belang ervan en de vertaling in de praktijk.
Zicht hebben op de taakverdeling binnen een team en participeren op klasniveau.
Zicht krijgen op de verschillende vormen van groepsdoorbrekend werken.
Op de hoogte zijn van de deontologische verplichtingen.
Informeren over diensten en personen in de directe omgeving waar een school mee kan samenwerken.
Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaams Overheid en het verband inzien tussen school en samenleving.
Inhoud
Pedagogisch project
Taakverdeling in een team
Groepsdoorbrekend werken
Deontologie
Samenwerken
Overheidsbeleid en actualiteit
Schriftelijke communicatie
Voorlezen
Vast momenten doorheen een klasdag
Basiscompetenties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Opdrachten met mondelinge toelichting
Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Opdrachten met mondelinge toelichting
Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek |