Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 2: Wegwijzer
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_3794 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Maeseele Marie-Paule
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Belde Isabelle
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.1 | BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
1 begeleider :
1.1. Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken en zelfstandig aanbod. Module 1: betrokkenheid kunnen meten
1.2. Toepassen van het praktijkprincipe milieuverrijking: ontwikkelingsdoelen en ontwikkelingsaspecten gebruiken. Module 1: kennen van de oorsprong en bedoeling van ontwikkelingsdoelen. Vanuit een ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsdoelen
1.3. De gegevens van breed observeren gebruiken in functie van hoeken en zelfstandig aanbod. Module 1:
illustreren en toepassen van breed observeren
2 opvoeder:
2.2. signalen van welbevinden herkennen
2.3. herkennen van een ervaringsgerichte visie
Inhoud
Ontwikkelingsdoelen
Welbevinden
Betrokkenheid
Breed observeren
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Evaluatie
specifieke evaluatievoorwaarden: zie moduleboek
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |