Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Godsdienst 1
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALKO_3089 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
Openheid om de eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van medestudenten
Openheid om zoekend te groeien naar een levendige religieuze taal
In staat zijn om zelfstandig en in groep aan een opdracht te werken
Openheid om levensbeschouwelijke thema's naar kinderen toe te vertalen
Eindcompetentie
BALKO_01 | BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 2 |
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 1 |
BALKO_04.1 | BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Mbt tot de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei, interesses en behoeften:
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten, leerplan- en ontwikkelingsdoelen. Ontwikkelingsaspecten, ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kleuters een doordacht aanbod (hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod) creëren 1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters en gericht zijn op de totale persoon. Oog hebben voor de (inter)levensbeschouwelijke ontwikkeling en interesses van kinderen.
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder 2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kls. a) De rechten van het kind respecteren b) Grenzen stellen en verantwoorden bij hoeken en zelfstandig aanbod 2.2 Het welbevinden van kls stimuleren. Initiatieven leren nemen om het levenschouwelijke project van een school te concretiseren. Zicht hebben op de interlevensbeschouwelijke dimensie van een kleuterklas. Het WPGodsidenst leren kennen.
Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van de leerdomeinen van PJ1
om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen in het bijzonder op vlak van levensbeschouwelijke ontwikkeling.
Functioneel geheel 4: de leraar als organisator 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten grondig overdenken om levensbeschouwing te integreren in een doordacht aanbod.
Inhoud
In het opleidingsonderdeel 'Godsdienst in de kleuterklas' leer je het Werkplan voor Godsdienst in de Katholieke kleuterschool (WPG) kennen én je gaat ermee aan de slag.
De verschillende thema's: Levenschouwelijke ontwikkeling van kinderen - Vise achter WPG leren kennen - Componenten van levensbeschouwelijke groei ontdekken - Levensbeschouwing ontwikkelingspsychologisch benaderen - Geloofstaal en symboolgevoelig - Verwondering - Bezinnen, bidden en mediteren met kinderen - Morele ontwikkeling van kinderen - Denken over goed en kwaad binnen de ontwikkelingspsychologie - Waardeverhalen - Algemene godsdienstdidactische principes en technieken exploreren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Werkplan Rooms-Kath. Godsdienst kleuteronderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 90% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | Uitwerken van levensbeschouwelijk materiaal voor kleuters | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 90% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | Uitwerken levensbeschouwelijk materiaal voor kleuters |