Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Intertaal


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AOM_5472
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Ginckels Willem
  • Meerts Elisabeth
  • Swiggers Patricia

Onderwijstaal

  • Engels
  • Frans
  • Duits

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De competenties die in de opleiding Office Management in Frans 4, Engels 4 en Duits 4 bereikt worden.



    Gemeenschappelijk Europees referentiekader:

    - Frans: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2;

    - Engels: C1

    - Duits: luisteren:B1- lezen:B1-B2 - schrijven:B1 - spreken:B1


    Eindcompetentie

    OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.11OM_MA_02.11 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    2.COMMUNICATOR

    1 De student drukt zich vlot uit zowel schriftelijk als mondeling met een afwisselende woordenschat in de drie vreemde talen, en een steeds bredere waaier aan zinsconstructies en idioom, hanteert de gepaste taalregisters. Hij beheerst alle basisregels van de grammatica.

    2 Hij converseert in correct Frans en Engels over actuele onderwerpen en in beroepsgerichte situaties (telefoongesprekken, vergaderingen, face to face- gesprekken, slechtnieuwsgesprekken, presentaties, rapporteringen, enz). De student schakelt daarbij vlot over van de ene vreemde taal naar de andere.

    3 Hij synthetiseert Nederlandse informatie in het Frans en Engels om die aan anderen door te geven.

    5. KWALITEITSBEWAKER:

    1 De student is voortdurend alert genoeg en bereid om iets op te zoeken zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleid wordt. Nauwgezetheid gaat hand in hand met flexibiliteit en zin voor creativiteit. Hij wil permanent bijleren , staat open voor diversiteit wat onder andere inhoudt dat hij met respect reageert op het 'anders' zijn, denken en commercieel handelen van zijn gesprekspartner. 

    2 Hij is communicatief en leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn eigen werk en dat van anderen. Hij is een teamplayer maar kan ook zelfstandig werken en verantwoordelijkheid opnemen.

    Gemeenschappelijk Europees referentiekader: Frans: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2; - Engels: C1

    Inhoud

    Intertaalactiviteiten (= voortdurende overschakeling van de ene naar de andere taal) ter inleiding en rond business topics zoals cultuur op de werkvloer; zakelijke telefoongesprekken; luisteroefeningen gevolgd door meertalige 'transfer' (dwz doorgeven van wat je beluisterd of gelezen hebt); platformdiscussie over diverse onderwerpen waarbij overgeschakeld wordt van taal; oefeningen op time management; meertalig vergaderen + notuleren; interne en externe correspondentie; meertalig presenteren. Je leest een boek in het Nederlands/je moedertaal, waarover je mondeling geëxamineerd wordt in afwisselend Duits, Engels en Frans.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Voor het eindcijfer wordt er generiek beoordeeld.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%