Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Engels 3 interne communicatie
Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
AOM_3008 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties OM, Engels 1 (algemene communicatie) en 2 (bedrijfscommunicatie).
Gemeenschappelijk Europees referentiekader: B2
Eindcompetentie
OM_MA_01 | OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02 | OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATOR | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.02 | OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.03 | OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.06 | OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05 | "OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. INFORMATIEBEHEERDER: De student begrijpt langere en complexere teksten, interpreteert welke informatie essentieel is en formuleert hieromtrent een mening.
2. COMMUNICATOR:
1. De student stelt e-mailberichten en gelegenheidscorrespondentie op. De student stelt interne nota’s, formulieren en verslagen op. De student analyseert grafieken en springt handig om met cijfermateriaal.
2. De student maakt zich de syntaxis (de verschillende ondergeschikte zinnen) van het Engels eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe.
3. De student begrijpt telefonische gesprekken , ook met complexe cijfergegevens, en vult telefoonfiches correct in.
5. KWALITEITSBEWAKER:
1. De student breidt zelfstandig zijn basis- en zakelijke woordenschat uit en past deze toe in oefeningen, vertaalzinnen, geschreven documenten en mondelinge oefeningen (zoals telefoneren, presenteren, converseren, discussiëren). Hij is nieuwsgierig genoeg om ook buiten de les, in de wereld die hem omringt, Engels op te pikken. 2. Na feedback reviseert de student vlekkeloos zijn schrijfwerk.
3. Hij werkt accuraat en zelfkritisch, stuurt zichzelf bij waar nodig, heeft extra aandacht voor lexicale interferentiefouten en streeft foutloosheid na.
4. Hij reviseert en adviseert ook het werk van andere studenten als kwaliteitsbewaker.
Gemeenschappelijk Europees referentiekader: C1
Inhoud
Grammatica: subjunctives, inversion, zie cursus. We houden het zo praktisch mogelijk. De methode is onverbiddelijk inductief. Leesvaardigheid: thema's: o.m. corporate culture(s), in-house style, human resources. Spreekvaardigheid: vooral op basis van gelezen materiaal (over bedrijfscultuur); ook platformdiscussies.
Zakelijk Engels: de standaardcorrespondentie (uit Engels 2) wordt aangevuld met het lezen (woordenschatsverwerving) en schrijven van zakenbrieven/-emails/-faxen: notes, memos, minutes, reports, condolences, congratulations, invitations, thanks: zie cursus.
Woordenschat: een greep uit algemene en zakelijke woordenschat o.m.: abstract nouns, compound adjectives, compound nouns, prepositions, collectives nouns, uncountables v countables, work, describing aspects of society and people, body, gender, possessions, giving and lending, like, dislike and desire, similes, sayings and proverbs: zie cursus.
Ten minste twaalf units uit Emmerson (Business English Handbook).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |