Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Duits 3
Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
AOM_3414 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- De Belder Anna-Maria
- Swiggers Patricia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties Duits 2 Algemene communicatie
Eindcompetentie
Leerresultaten
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Deelcompetenties
1. Luisteren:A2-B1
De student begrijpt korte uiteenzettingen over een vertrouwd onderwerp uit de actualiteit of uit de werkomgeving (instructies, routinematige telefoon-gesprekken), mits er betrekkelijk langzaam en duidelijk gesproken wordt in de standaardtaal.
2. Lezen:A2-B1
De student begrijpt de feitelijke informatie van standaardbrieven/e-mails met zowel persoonlijke als zakelijke inhoud.
De student vindt mits sturing vrij snel gegevens in Duitstalige bronnen (internet, krant, tijdschrift…). Hij begrijpt langere teksten over maatschappelijke en zakelijke (sales- en PR-gerichte) onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante taal.
3. Schrijven:A2
De student stelt met behulp van standaardformuleringen gelegenheidscorrespondentie en interne e-mailberichten op.
De student reflecteert over actuele thema’s en verwoordt met de nodige accuratesse zijn mening in korte, eenvoudige teksten.
De student schrijft met behulp van een (digitaal) woordenboek een eenvoudige tekst rond een bedrijfsgebeuren.
De student maakt zich de morfologie en grammatica van de Duitse taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis verder eigen.
4. Spreken:A2-B1
De student wisselt eenvoudige informatie uit in face-to-facesituaties met klanten of telefonisch. Hij onderhoudt in beperkte mate sociale contacten met collega’s en bezoekers/klanten en gebruikt hiervoor de gepaste small talk regels.
De student kan aan de hand van enkele slides een korte presentatie geven over een thema uit de Duitse cultuur.
5. Attitudes:
De student zorgt mits minimale begeleiding voor een goed time-management zodat deadlines worden gehaald.
De student streeft correctheid na, werkt teamgericht en evalueert zichzelf en medestudenten.
Inhoud
Grammaticasessies: Herhalingsoefeningen op substantief, adjectief, voornaamwoorden en werkwoorden (module 1+2 + uitdieping)
Talenpracticum: inoefenen van zowel grammatica als spreek- en luistervaardigheid,
Woordenschatuitbreiding: zelfstudie (pakket handelsterminologie)
Correspondentie: e-mails, gelegenheidscorrespondentie
Teksten: bedrijfsgerichte thema’s (intern, personeel), informatiebeheer en algemene Landeskunde
Opdrachten portfolio.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Schriftelijk examen 40%
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Mondeling examen 40%
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Portfolio Indien het portfolio niet tijdig wordt ingediend worden de punten op dit onderdeel gehalveerd. 20%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 50%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen 50%
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |