Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Computervaardigheden voor gevorderden 2


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AOM_4528
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Selleslag Christian

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Basiskennis van de MS-officepakketten.

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

2. Werkzaam op een boekhouding (analyse), een personeelsdienst (interne communicatie) en op een sales afdeling (externe communicatie) zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. 

3. De student maakt een verslag van de jaarresultaten ten behoeve van de directieleden, de raad van bestuur, de vennoten, .... 

4. De student stelt een financieel plan op en werkt een ratioanalyse uit. 

5. De student ontwerpt een afschrijvingsplan.

6. De student berekent de maandelijkse cashflow.

7. De student maximaliseert met een toegewezen budget de winst of omzet en optimaliseert de kosten gegeven een combinatie van variabelen die aan beperkingen onderworpen zijn.

8. De student werkt alternatieve scenario's (succesvolle, minder gunstige, tegenvallende) uit voor bedrijfsprojecten waarbij verschillende sets van gegevens leiden tot verschillende resultaten.

9. De student maakt uitgaande van een beperkt budget een ranking van diverse ondernemingsplannen op. 

10. De student maakt verkoopsprognoses in de toekomst uitgaande van gegevens van vorige perioden.

11. De student leidt uit enquête- en marktonderzoekgegevens (cumulatieve) frequentietabellen, percentielwaarden af en stelt deze resultaten in een histogram voor.

12. De student schrijft met een verzorgde lay-out potentiele klantendoelgroepen aan.

13. De student is in staat om informatie uit een productdatabestand, factuurbestand op te vragen - een klantendatabestand up te daten - een verkoopsdatabank te ontwikkelen- een salesrapport uit te werken - een personeelsbrochure te ontwerpen

14. De student bepaalt hoeveel producten een bedrijf moet verkopen om breakeven te draaien

15. De student berekent het aantal benodigde vertegenwoordigers, gegeven het aantal klanten van het bedrijf en de bezoekfrequentie

16. De student stelt het verband visueel voor tussen een aantal vraagdeterminerende factoren en de afzet.



De generieke beoordelingsniveaus voor de cesuurbepaling binnen dit OLOD worden toegelicht op het digitaal leerplatform Toledo.

Inhoud

WORD

De student gaat dieper in op de nieuwigheden en gevorderde mogelijkheden in Word en leert de geautomatiseerde layout van een scriptie verzorgen m.i.v. inhoudsopgave, index, sjablonen. Specifieke problemen aanpakken bij grotere documenten: werken met hyperlinks, bookmarks, kruisverwijzingen, documenten vergelijken, commentaar invoegen, track changes, genereren van bijlagelijsten. Online formulieren, webformulieren ontwerpen Koppeling met OLE-objecten Mail merge: samenvoegen en koppeling met andere office pakketten (Excel, PPT, Word en Outlook) Bibliografie met de APA-normen



EXCEL

De student gaat dieper in op de nieuwigheden en gevorderde mogelijkheden in Excel en leert de finesses om een rekenmodel te ontwerpen en de geïnformatiseerde gegevens op een verantwoorde wijze voor te stellen. Controleren op geldige invoer - Voorwaardelijke opmaak - Gevorderde tekstfuncties : hoofdletters, kleine.letters, beginletters lengte, links, rechts, deel, vind.spec - Datumfuncties : dag, maand, jaar, vandaag, nu - Financiële functies : bet, pbet, ibet, ir, hw, tw – Opzoekfuncties : vert.zoeken, kiezen - Statistische en wiskundige functies : som.als, aantal.als, interval, modus, mediaan, rang, percentiel, kwartiel Logische functies : als, en, of, niet - Concatenatieteken & - Werken met meerdere werkbladen – Koppelen van werkboeken – Splitsen van vensters - Blokkeren van titels- Samen en openvouwen van tabellen - Sorteren op meerdere criteria – Filters – Subtotalen – Draaitabel – Draaigrafiekrapport - Macro's – Doelzoeker - Frequentieverdeling, histogram, statistische kengetallen - XY diagram, Trendline, Trend functie – Forecasting - Scenariomanager – Solver

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%