Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Grafisch ontwerp
Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
AOM_4177 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
OM_MA_01 | OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.1 | OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiƫnt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.3 | OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02 | OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATOR | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_03 | "OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COĆRDINATOR
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_03.0C | OM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05 | "OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen. (1.A)
De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontex. (1.10)
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur. (2.B)
De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen. (2.7)
3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. (3.B)
De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. (3.3)
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. (5.A)
BEROEPSROL: CREATOR (specifiek Multimedia)
De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. (6.A)
De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. (6.B)
De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader. (6.1)
De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe. (6.2)
De jonge professional past de vormtaal van bewegend beeld toe. (6.3)
De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen. (6.4)
Inhoud
Basis Photoshop:
- Basis documentbeheer via Bridge
- Situering Photoshop binnen de grafische en multimedia-wereld
- Werkgebied en gereedschap
- Vectoren versus pixels
- Resolutie: 72 versus 300 dpi
- RGB en CMYK-kleurruimte
- Bestandsbeheer en internetformaten
- Selectiegereedschappen
- Linialen, rasters en hulplijnen
- Lagen en kanalen
- Transformeren van afbeeldingen
- Tekst in Photoshop
- Correcties op kleur en contrast
- Retoucheren
Basis Illustrator:
- Basisbegrippen binnen Illustrator: paden en ankerpunten
- Werkgebied en gereedschap
- Stapelen en lagen
- Aanmaken van nieuwe documenten
- Gebruik maken van bestaande templates
- Selecties
- Rasters, hulplijnen
- Tekenen van basisvormen
- Teken met de Pen tool
- Pathfinder
- Tekst in Illustrator
- Live Trace en Live Paint
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | |