Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Grafisch ontwerp


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AOM_4177
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Lettany Barbara

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiƫnt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COƖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER

    De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen. (1.A)


    De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontex. (1.10)





    2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR


    De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur. (2.B)


    De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen. (2.7)




    3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR


    De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. (3.B)

    De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. (3.3)




    5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER


    De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. (5.A)




    BEROEPSROL: CREATOR (specifiek Multimedia)


    De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. (6.A)


    De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. (6.B)


    De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader. (6.1)


    De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe. (6.2)


    De jonge professional past de vormtaal van bewegend beeld toe. (6.3)


    De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen. (6.4)

    Inhoud

    Basis Photoshop:



    • Basis documentbeheer via Bridge

    • Situering Photoshop binnen de grafische en multimedia-wereld

    • Werkgebied en gereedschap

    • Vectoren versus pixels

    • Resolutie: 72 versus 300 dpi

    • RGB en CMYK-kleurruimte

    • Bestandsbeheer en internetformaten

    • Selectiegereedschappen

    • Linialen, rasters en hulplijnen

    • Lagen en kanalen

    • Transformeren van afbeeldingen

    • Tekst in Photoshop

    • Correcties op kleur en contrast

    • Retoucheren





    Basis Illustrator:



    • Basisbegrippen binnen Illustrator: paden en ankerpunten

    • Werkgebied en gereedschap

    • Stapelen en lagen

    • Aanmaken van nieuwe documenten

    • Gebruik maken van bestaande templates

    • Selecties

    • Rasters, hulplijnen

    • Tekenen van basisvormen

    • Teken met de Pen tool

    • Pathfinder

    • Tekst in Illustrator

    • Live Trace en Live Paint


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%