Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Stage 1
Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
AIM_990 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van alle vakken van semester 1 en 2 van de avondopleiding IM
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Integratieniveau |
IM_AC_05.1 | IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels. | Integratieniveau |
IM_AC_05.2 | IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
IM_AC_07 | IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
IM_AC_11 | IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Afhankelijk van het type stage komt een selectie van de eindcompetenties van de opleiding IM (afstudeertraject IMS)
aan bod. We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties aan bod te
laten komen en te evalueren tijdens de stage, maar uiteraard legt elke
werkomgeving eigen accenten. De eindcompetentie 'leidinggevende taken
opnemen' zal bijvoorbeeld slechts zeer sporadisch van toepassing zijn
tijdens de stage.
Inhoud
Het doel van de stage is om de tijdens de bachelorstudies opgedane kennis, inzichten en attitudes in een reële bedrijfssituatie toe te passen. In het opleidingsonderdeel Stage 1 worden de algemene competenties beoordeeld.
De student loopt 4 weken stage in Stage 1. De stage mag in het 1e of 2e semester plaatsvinden.
Doorheen de stage maakt de student aan de hand van duidelijke richtlijnen vanuit de opleiding een aantal reflectieopdrachten: o.a. een SWOT-analyse van zichzelf, een Persoonlijk OntwikkelPlan met specifieke leerdoelstellingen (op bachelorniveau) voor de stage, reflecties over ervaringen en vorderingen tijdens de stage, een zelfanalyse op het einde van de stage,...
Op het einde van de stage bespreekt de student zijn/haar portfolio met de coach; ze nemen ook samen de eindevaluatie van de stagementor door.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tolerantie is niet toegelaten voor de stage. Om het diploma te kunnen behalen, is een minimumscore van 10/20 vereist.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | Stage 1 kan zowel in het eerste als in het tweede semester opgenomen worden. De evaluatie gebeurt in het semester waarin stage gelopen wordt. Enerzijds vult de stagementor een evaluatieformulier in waarin de algemene eindcompetenties opgenomen zijn. Anderzijds beoordeelt de stagedocent de stageopdrachten op basis van de volgende criteria:
- Voldoende gedetailleerde beschrijving (feiten, gegevens)
- Voldoende diepgaande analyse
- Concrete formulering van voorbeelden, ervaringen, leerdoelen
- Logische opbouw (leerdoelen die voortvloeien uit SWOT, die verband houden met toekomstige ambities, ...)
- Correcte zelfinschatting
- Verzorgd taalgebruik | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | Enerzijds vult de stagementor een evaluatieformulier in waarin de algemene eindcompetenties opgenomen zijn. Anderzijds beoordeelt de stagedocent de stageopdrachten op basis van de volgende criteria:
- Voldoende gedetailleerde beschrijving (feiten, gegevens)
- Voldoende diepgaande analyse
- Concrete formulering van voorbeelden, ervaringen, leerdoelen
- Logische opbouw (leerdoelen die voortvloeien uit SWOT, die verband houden met toekomstige ambities, ...)
- Correcte zelfinschatting
- Verzorgd taalgebruik |