Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Stage 1


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AIM_990
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels
  • Frans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van alle vakken van semester 1 en 2 van de avondopleiding IM 

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Integratieniveau
    IM_AC_05.1IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels.Integratieniveau
    IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    IM_AC_07IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau

    Leerresultaten



    Afhankelijk van het type stage komt een selectie van de eindcompetenties van de opleiding IM (afstudeertraject IMS)

    aan bod. We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties aan bod te

    laten komen en te evalueren tijdens de stage, maar uiteraard legt elke

    werkomgeving eigen accenten. De eindcompetentie 'leidinggevende taken

    opnemen' zal bijvoorbeeld slechts zeer sporadisch van toepassing zijn

    tijdens de stage.

    Inhoud

    Het doel van de stage is om de tijdens de bachelorstudies opgedane kennis, inzichten en attitudes in een reële bedrijfssituatie toe te passen. In het opleidingsonderdeel Stage 1 worden de algemene competenties beoordeeld.


     


    De student loopt 4 weken stage in Stage 1. De stage mag in het 1e of 2e semester plaatsvinden.



    Doorheen de stage maakt de student aan de hand van duidelijke richtlijnen vanuit de opleiding een aantal reflectieopdrachten: o.a. een SWOT-analyse van zichzelf, een Persoonlijk OntwikkelPlan met specifieke leerdoelstellingen (op bachelorniveau) voor de stage, reflecties over ervaringen en vorderingen tijdens de stage, een zelfanalyse op het einde van de stage,...



    Op het einde van de stage bespreekt de student zijn/haar portfolio met de coach; ze nemen ook samen de eindevaluatie van de stagementor door.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Tolerantie is niet toegelaten voor de stage. Om het diploma te kunnen behalen, is een minimumscore van 10/20 vereist.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100% Stage 1 kan zowel in het eerste als in het tweede semester opgenomen worden. De evaluatie gebeurt in het semester waarin stage gelopen wordt. Enerzijds vult de stagementor een evaluatieformulier in waarin de algemene eindcompetenties opgenomen zijn. Anderzijds beoordeelt de stagedocent de stageopdrachten op basis van de volgende criteria: - Voldoende gedetailleerde beschrijving (feiten, gegevens) - Voldoende diepgaande analyse - Concrete formulering van voorbeelden, ervaringen, leerdoelen - Logische opbouw (leerdoelen die voortvloeien uit SWOT, die verband houden met toekomstige ambities, ...) - Correcte zelfinschatting - Verzorgd taalgebruik
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100% Enerzijds vult de stagementor een evaluatieformulier in waarin de algemene eindcompetenties opgenomen zijn. Anderzijds beoordeelt de stagedocent de stageopdrachten op basis van de volgende criteria: - Voldoende gedetailleerde beschrijving (feiten, gegevens) - Voldoende diepgaande analyse - Concrete formulering van voorbeelden, ervaringen, leerdoelen - Logische opbouw (leerdoelen die voortvloeien uit SWOT, die verband houden met toekomstige ambities, ...) - Correcte zelfinschatting - Verzorgd taalgebruik