Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Methoden van onderzoek en rapportering
Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
AIM_2825 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
- Kunnen basis van data verwerken en interpreteren (kennis bekomen via SPSS, Excel, statistiek, ...), bijvoorbeeld via het vak kwantitatieve methoden (hebben dat vak reeds gezien of zien het gelijktijdig).
- Kunnen foutloos Nederlands of Engels (spelling, schrijfstijl, redenering, zinsconstructie) bijvoorbeeld via het vak schriftelijke taalbeheersing.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
AC_01: Werkt volgens geldende procedures.
Levert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af zodat nazicht mogelijk is.
Werkt accuraat, met oog voor details
AC_02: Herkent het type vraagstuk/case.
Analyseert bestaande vraagstukken/cases.
Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.
Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.
Formuleert een persoonlijk standpunt/oplossing
AC_03: doorgedreven: Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.
Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de zoekvraag in
AC_04: Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
Leert vooral wanneer het expliciet wordt gevraagd.
Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin
AC_05_2: Begrijpt de informatie van opgezochte teksten en informatie
Begrijpt informatie uit eenvoudige instructies en teksten rond algemene, hem vertrouwde thema’s.
AC_09: Ziet werk liggen, en gaat over tot actie.
Zoekt uit zichzelf naar informatie
IMS_03: doorgedreven
Omschrijft het ICT-vraagstuk.
Verzamelt bestaande gegevens (eventueel voor concurrentie- analyse en doelgroeponderzoek).
Maakt statistische verwerkingen via spreadsheets
Schrijft een onderzoeksplan uit.
Voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.
Geeft een overzicht van de belangrijkste conclusies.
Beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.
Rapporteert de onderzoeksresultaten mondeling, schriftelijk, digitaal en visueel aantrekkelijk.
Rapporteert schriftelijk, mondeling en digitaal tekst, cijfers en grafieken.
Kan de resultaten van het onderzoek helder en visueel aantrekkelijk voorstellen aan derden.
IMD_02: doorgedreven
Omschrijft het multimediavraagstuk.
Verzamelt bestaande gegevens (eventueel voor concurrentie- analyse en doelgroeponderzoek).
Maakt statistische verwerkingen via spreadsheets.
Schrijft een onderzoeksplan uit.
Voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.
Geeft een overzicht van de belangrijkste conclusies.
Beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.
Rapporteert de onderzoeksresultaten mondeling, schriftelijk, digitaal en visueel aantrekkelijk.
Beantwoord het multimedia vraagstuk
Rapporteert schriftelijk, mondeling en digitaal tekst, cijfers en grafieken.
Stelt de resultaten van het onderzoek helder en visueel aantrekkelijk aan derden voor.
Concreet hertaald:
De student kan een interessante en relevante onderzoeksvraag/applicatie stellen o.b.v. recente en relevante literatuur of vragen van beroepenveld.
De student kan via deskresearch, zoekmachines (bv. google), wetenschappelijke databanken (bv. the web of science), full text databanken, kranten databanken (bv. Mediargus) en andere bronnen recente en relevante literatuur opzoeken mbt de onderzoeksvraag/applicatie.
De student kan die literatuur analyseren en synthetiseren en relateren aan de eigen onderzoeksvraag/applicatie.
De student kan die literatuur vergelijken met en conclusies trekken betreffende (i.e. verifiëren versus falsifiëren) een eigen verricht empirisch onderzoek/applicatie en de alzo bekomen resultaten.
De student kent verschillende methoden van (empirisch) onderzoek en kan de beste methode m.b.t. de eigen onderzoeksvraag/applicatie selecteren.
De student voert een empirisch kleinschalig onderzoek uit, bv. a.d.h.v. een enquête.
De student kan een enquête opstellen, afnemen, invoeren en verwerken/analyseren en rapporteren.
De student kan empirische data invoeren en verwerken/analyseren en rapporteren.
De student kan een volledig rapport van onderzoek, inlusief literatuurstudie, empirisch onderzoek en besluiten/aanbevelingen voor verder onderzoek opstellen.
De student kan correct (volgens APA normen) refereren.
De student weet wat plagiaat is (en dat dat absoluut verboden is).
De student kan zijn volledig onderzoek/applicatie en de gemaakte (mis)stappen uitleggen en verdedigen.
De student kan zijn taken plannen.
De student leert met feedback om te gaan.
De student schrijft foutloos (geen -dt fouten) en wetenschappelijk.
Inhoud
Inhoud
theoretische uitleg / stappenplannen / tips / oefeningen over:
onderzoeksproces
onderzoeksvragen
literatuur en deskresearch
methoden van onderzoek
enquête
data input
data verwerking (al dan niet aangepast aan student, in SPSS, indien de kennis van SPSS al aanwezig is)
data rapportering
conclusie en terugkoppeling data met literatuur
refereren
presenteren
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | |