Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Frans 1
Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
AIM_2636 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Het startniveau situeert zich op niveau A1/A2 van het Europees referentiekader (overlevingsniveau).
Dit niveau betreft telkens de vier vaardigheden: spreken, schrijven, luisteren en lezen.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Elementair niveau |
IM_AC_05.1 | IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels. | Elementair niveau |
IM_AC_05.2 | IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Het te bereiken niveau is niveau B1 van het Europees referentiekader, dat is het drempelniveau binnen het niveau "onafhankelijke gebruiker". Niveaubepaling in detail:
Begrijpend luisteren: B1
Begrijpend lezen: B1
Spreken productie: B1
Spreken interactie: A2-B1
Schrijven: A2-B1
De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen en verzamelt informatie om een presentatie te houden in het Frans.
De student verwerft zelfstandig beroepsspecifieke terminologie in het Frans en gebruikt deze ook actief.
De student houdt een korte, informele uiteenzetting in het Frans en antwoordt op een spontane wijze op vragen van medestudenten.
Op een gepaste manier neemt de student telefoon op, hij voert een eenvoudig zakelijk gesprek en handelt op een juiste manier het gesprek af.
De student past zijn taalregister aan aan de situatie. Hij kent het verschil tussen formele en informele taal in het Frans.
De student functioneert constructief in een team, met respect voor de inbreng van de anderen.
Inhoud
Les thèmes commerciaux et les thèmes relatées à l'informatique du manuel Objectif express 2 + cahiers d'activités.
- Grammaire de base: temps de base, accord du participe passé, passif, genre des noms, article, numéraux, adjectif, adverbe et pronoms.
- Communication écrite commerciale: rédiger une lettre commerciale professionnelle, par exemple en rapport avec un problème d'informatique.
- Vocabulaire: mise en place d'un vocabulaire technico-commercial via les différents dossiers d'"Objectif Express 1&2" et des listes supplémentaires concernant le vocabulaire de l'informatique. Les thèmes choisis sont empruntés au monde du travail. Les étudiants devront étudier seuls une unité sur 2. Ils doivent aussi pouvoir se responsabiliser pour acquérir plus concernant la grammaire, le vocabulaire et la prononciation sur des sites en ligne fournis par notre école.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Objectif express 2 - cahier d'activités
- Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
L'évaluation porte sur les 4 compétences écrites et orales du cadre européen commmun de référence: parler, écrire, comprendre et lire. L'étudiant doit atteindre le niveau B1 du Cadre Européen Commun de Référence (niveau de relative indépendance).
- Ecrit: Acquis de grammaire, conjugaison, vocabulaire, rédaction d'un e-mail.
- Compréhension écrite: pouvoir comprendre un texte commercial, ou concernant l'informatique, de niveau B1 en rapport avec les thèmes vus pendant l'année.
- Oral: entretien d'embauche.
- Compréhension orale: un texte commercial, ou concernant l'informatique à écouter et à comprendre. L'évaluation de la compréhension orale sera intégrée dans l'examen écrit.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |