Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Voorbereidingsprogramma master in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Metaalbouw 2 (0910ABAbouBOU302)


Opleiding Voorbereidingsprogramma master in de industriële wetenschappen: bouwkunde Academiejaar 2010-11
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Pyl Lincy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Mechanica (0910ABA105) gevolgd hebben EN Materiaalkunde voor ontwerp en vormgeving

(0910ABA111) gevolgd hebben EN Sterkteleer I (0910ABA205) gevolgd hebben EN Sterkteleer II +

aanvullingen (0910ABAbou201) gevolgd hebben EN Metaalbouw 1 (1011ABAbou202) gevolgd hebben

Eindcompetentie

AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden
AB_KI_03 - Specifieke technische kennis
AB_KI_04 - Algemene kennis

Leerresultaten

Het opleidingsonderdeel Metaalbouw 2 bouwt verder op de de verworven kennis en inzichten uit het

opleidingsonderdeel Metaalbouw 1.

De student heeft reeds kennis van de basisfilosofie van de methode van de grenstoestanden zoals die

aangereikt wordt in Eurocode 0. De student is al in staat de mechanische krachten die aangrijpen op

het gebouw te bepalen overeenkomstig Eurocode 1 (met inbegrip van de windbelasting volgens EN

1994-1-4). De student kan het gebouw modelleren en heeft inzicht in hoe de belastingen afdragen

doorheen de constructie. De classificatie van raamwerken, imperfecties voor raamwerkberekeningen

en staafimperfecties en de classificatie van doorsneden is gekend. De student is reeds in staat

elementen belast op trek en druk (met inbegrip van het instabiliteitsverschijnsel knik) te analyseren.

In het vak metaalbouw 2 wordt de complexiteit van de optredende effecten van belastingen

opgedreven en worden constructies in staal, die belast worden op afschuiving (afschuifplooi), buiging

(met inbegrip van het instabiliteitsverschijnsel kip) en een gecombineerd effect van belasting op

normaalkracht en buiging (met inbegrip van de instabiliteit ten gevolge van een interactie tussen knik

en kip) gedimensioneerd. Op basis van de norm EN 1993-1-8:2005 Design of steel structures-Part 1-

8: Design of joints wordt het ontwerp van de verbindingen toegelicht.

De student heeft kennis verworven in de verschillende onderdelen van het constructief ontwerp en de

analyse van constructies via onder andere aandacht voor de ontwerpprincipes van constructies in staal.

Bij het ontwerp wordt ingegaan op de detaillering waaronder de verbindingen met behulp van

lasnaden of boutverbindingen (KI2-AV1).

De student is in staat een constructief concept te ontwikkelen en dit te herleiden naar een model

(IV1-KI3-AV2). De student kan de resultaten van de analyse van dit model met een kritische

ingesteldheid interpreteren en eventueel verbeteren of optimaliseren, rekening houdend met de

praktische haalbaarheid van het constructief concept (AV2-IV2-IV3).

De student kan een stalen constructie onder invloed van de meest nadelige belastingscombinaties in

UGT en BGT analyseren naar sterkte en stabiliteit op basis van de gangbare norm (EN 1993) en is in

staat de verbindingen te dimensioneren volgens EN 1993-1-8 (KI3-AV2-KI4).

Inhoud

1 Staven belast op buiging

Capaciteit van de doorsnede voor dwarskracht

Stabiliteit van het lijf (afschuifplooi)

Capaciteit van de doorsnede voor moment

Stabiliteit van de doorsnede (kipweerstand

2 Staven belast op normaalkracht en buiging

Interactieformules voor de stabiliteit van staven belast op buiging en drukkracht (interactie

tussen knik en kip)

3 Dwarsbelasting op lijven

4 Verbindingen

Algemeen

Boutverbindingen

Gelaste verbindingen

Classificatie van de verbindingen naar

sterkte

stijfheid

rotatiecapaciteit

Studiematerialen

NBN EN 1991-1-1:2002 Eurocode 1 - Belastingen op constructies - Deel 1-1 : Algemene belastingen -
Volumieke gewichten, eigen gewicht, opgelegde belastingen voor gebouwen
NBN EN 1991-1-4:2005 Eurocode 1: Belastingen op constructies - Deel 1-4: Algemene belastingen -
Windbelasting
NBN EN 1993-1-1:2005 Eurocode 3: Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-1:
Algemene regels en regels voor gebouwen + ANB
NBN EN 1993-1-5:2007 Eurocode 3 - Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-5:
Constructieve plaatvelden
NBN EN 1993-1-8:2005 Eurocode 3: Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-8:
Algemene regels - Ontwerp en berekening van verbindingen + ANB
Cursus door docent opgesteld: Metaalbouw I
W.H. Verburg (samenst.), Basisboek ((Over)spannend staal. Deel 1), Bouwen met Staal, Rotterdam
2004 (4e druk), ISBN 90-72830-45-8
G. de Man (samenst.), Construeren A ((Over)spannend staal. Deel 2), Bouwen met Staal, Rotterdam
2001 (3e druk), ISBN 90-72830-36-9
A. Rolloos en B.C.A. Spil (samenst. ), Construeren B ((Over)spannend staal. Deel 3), Bouwen met
Staal, Rotterdam 1996, ISBN 90-72830-12-1
Informatieve websites
www.infosteel.be
www.access-steel.com
www.n-aktive.co.uk.

Cursus door docent opgesteld: Metaalbouw 2

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting80% Theorie: gesloten boek (mondeling met schriftelijke voorbereiding). Oefeningen: open boek (profielenboek, cursus, hand-outs, nota's en zelf opgeloste oefeningen) (schriftelijk). Peilen naar de theoretische kennis van de student en toetsen van diens inzicht in de leerstof aan de hand van een praktisch uit te werken oefening.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Theorie: gesloten boek (mondeling met schriftelijke voorbereiding). Oefeningen: open boek (profielenboek, cursus, hand-outs, nota's en zelf opgeloste oefeningen) (schriftelijk). Peilen naar de theoretische kennis van de student en toetsen van diens inzicht in de leerstof aan de hand van een praktisch uit te werken oefening.