Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Voorbereidingsprogramma master in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Projectmatig ontwerpen (0910ABAbou306c)


Opleiding Voorbereidingsprogramma master in de industriële wetenschappen: bouwkunde Academiejaar 2010-11
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Meeus Marc

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege/oefenzitting
  • Opdracht
  • Excursie

Begincompetentie

Grafische technieken en vormanalyse (0910ABA109) gevolgd hebben EN Laboratoria en ontwerpen bouwkunde

(1011ABAbou206) gevolgd hebben EN Sterkteleer 1 (0910ABA205) gevolgd hebben EN Sterkteleer 2

+ aanvullingen (0910ABAbou201) gevolgd hebben EN Metaalbouw 1 (1011ABAbou202) gevolgd

hebben EN Materialen en methoden (0910ABAbou205) gevolgd hebben EN samen te volgen met

Bouwfysica 1 (0910ABAbou302) EN samen te volgen met Bouwmanagement (0910ABAbou304) EN

samen te volgen met Gewapend beton (0910ABAbou301) EN samen te volgen met Geotechniek 1

(0910ABAbou305) EN samen te volgen met Sterkteleer en Stabiliteit (0910ABAbou307) EN samen te

volgen met Constructie (0910ABAbouBOU301) EN samen te volgen met Metaalbouw 2

(0910ABAbouBOU302)

Eindcompetentie

AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden
AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis
AB_SV_01 - Ingesteldheid tot levenslang leren
AB_SV_02 - Leiding geven
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes

Leerresultaten

Semester 1

De opgedane kennis in de verschillende vakken (zie volgtijdelijkheid) wordt samengevoegd om een

duidelijk omschreven constructie te berekenen en te tekenen (AB-KI2). Dit gebeurt in teamverband,

zodat een goede planning, duidelijke afspraken en een goede communicatie onontbeerlijk zijn (ABSV3).

Om deze berekeningen te ondersteunen leert de student gebruik maken van een

rekenprogramma tijdens de eerste vier sessies (AB-IV2). Dit stelt hem in de mogelijkheid de

verschillende oplossingen naast elkaar te plaatsen en hierbij de meest geschikte oplossing te

weerhouden door de invloed van de verschillende parameters te bestuderen (AB-AV2, AB-IV1).

Hierbij moet er rekening gehouden worden met de materiaaleigenschappen, de randwoorwaarden en

de kostprijs indien mogelijk. Bij het nodige opzoekingswerk kan gebruik gemaakt worden van de

mediatheek, internet, cursussen enz (AB-AV1). Bij dit alles worden de geldende eurocodes en

technische voorschriften gebruikt. De opdracht wordt afgerond met een schriftelijk rapport met

bijhorende plannen (AB-AV3).

Semester 2

Tijdens deze sessies worden de vele aspecten van het ingenieurswerk bij een echt bouwwerk

behandeld. De opgedane kennis in de verschillende vakken (zie volgtijdelijkheid) zal op een passende

manier moeten aangewend worden om de beste oplossing te kunnen vinden voor de diverse

problemen (AB-KI2). In tegenstelling tot het projectmatig ontwerpen van het eerste semester worden

hierbij ook problemen naar voor geschoven die nog niet behandeld zijn in de desbetreffende

theorievakken (AB-AV2, AB-SV1). De verscheidenheid in de aard van de opdrachten neemt ook sterk

toe (zie ook inhoud).

De opdracht wordt uitgevoerd in teamverband. De verscheidenheid van de te behandelen aspecten,

de onderlinge afhankelijkheid en de grootte van de opdracht zorgen er voor dat een goede planning,

een goede vergadertechniek, een juiste teamspirit, duidelijke afspraken en een goede communicatie

onontbeerlijk zijn (AB-SV2, AB-SV3). Het efficiënt gebruik van ontwerp- en rekenhulpmiddelen laat

toe een maximum aan parameters te beschouwen om tot de beste oplossing te komen (AB-IV2).

Waar het aspect kostprijs bij ontwerpen (ABAbou306c eerste semester) minder belangrijk was, wordt

het hier één van de beslissende argumenten in de besluitvorming (AB-IV1, AB-IV3). Bij het

noodzakelijke opzoekingswerk kan gebruik gemaakt worden van de mediatheek, internet, cursussen

enz (AB-AV1). Bij dit alles worden de geldende eurocodes en technische voorschriften gebruikt. De

opdracht wordt afgerond met een schriftelijk rapport met bijhorende uitvoeringsplannen. Het project

wordt voorgesteld en verdedigd tegenover een jury bestaande uit docenten en een publiek bestaande

uit andere teams (AB-AV3).

Inhoud

Semester 1

* Doelmatig gebruik van een rekenprogramma

* Individuele oefening met behulp van het rekenprogramma

* Berekening van een kleine constructie

   - bepaling van de aanwezige lasten

   - analyse van de dakopbouw

   - berekening van de betonnen T-balk

   - opstellen van een lastendaling met inbegrip van de bepaling van de spanning in het metselwerk

   - berekening van een hyperstatische betonnen balk (UGT)

   - opstellen van de plannen:

      - dakopbouw met uitvoeringsdetails

      - bekistingsplan van de betonnen T-balk

      - wapeningsplan, knip- en buigstaat van de hyperstatische betonnen balk

Semester 2

* Berekening van een bouwconstructie in uitvoering

   - teken de structuur van de woning

   - bepaling van de aanwezige lasten

   - bepaling van de vloeropbouw met bijhorend plan

   - opstellen van een lastendaling met inbegrip van de spanning in het metselwerk

   - dimensionering van een stalen ligger

   - dimensionering van een betonnen balk (UGT en BGT) met bijhorende wapeningsplan, knip- en

       buigstaat

   - bepaling van de contactspanning tussen de stalen ligger en het metselwerk

   - elk team werkt en tekent een ander detail uit van de woning

   - dimensionering van de zwaarst belaste houten gording met inbegrip van de brandweerstand

   - opstellen van een meetstaat met bijhorende kostprijs

   - bepaling van de fundering, bespreking van de praktische uitvoering met bijhorend plan

   - bespreking van de plannen die moeten ingediend worden bij een stedenbouwkundige vergunning

   - een opdracht welke nog niet behandeld is in een theorievak

* Presentatie en verdediging van het project voor een jury

Studiematerialen

SCIA Group n.v., Tutorial SCIA-Engineer Steel frame, Release 2008
WTCB-rapport nr. 3 - 1998: Algemene grafische symbolen voor de bouw
Diverse cursussen (zie volgtijdelijkheid)
Handleidingen gebruikte software
Geldende Eurocodes: EN 1990, EN 1991, EN 1992, EN 1993, EN 1995, EN 1996, EN 1997

Ontwerpopdracht, I. Deygers, D. Jansen en M. Meeus, Lessius Mechelen Campus De Nayer
Projectopdracht, I. Deygers, D. Jansen en M. Meeus, Lessius Mechelen Campus De Nayer
Aanvullend materiaal op digitale leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten24% De evaluatie gebeurt op basis van het in te dienen verslag (rekennota en plannen) dat moet ingeleverd worden op de datum die bij de start van de ontwerpzittingen zal meegedeeld worden (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’). Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie8% Deelname aan de permanent geëvalueerde ontwerpzittingen en studiebezoeken van het eerste semester is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt zelf initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen. De evaluatie gebeurt op basis van de voorbereiding, inzet, praktische vaardigheden mbt. uitgevoerde activiteiten. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. overmacht)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie8% Tijdens de laatste oefenzitting van de werkcolleges wordt een gekwoteerde individuele oefening ingeleverd. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie)
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30% De evaluatie gebeurt op basis van het in te dienen verslag (rekennota en plannen) dat moet ingeleverd worden op de datum die bij de start van de ontwerpzittingen zal meegedeeld worden (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’). Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden (cfr. permanente evaluatie).
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie12% Deelname aan de permanent geëvalueerde ontwerpzittingen is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt zelf initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen. De evaluatie gebeurt op basis van de voorbereiding, inzet, praktische vaardigheden mbt. uitgevoerde activiteiten. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. overmacht)
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten18% Het uitgewerkte project wordt ook voorgesteld en verdedigd tegenover een jury van docenten en een publiek bestaande uit andere teams. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30% De evaluatie gebeurt op basis van de mondelinge verdediging van de tijdig ingeleverde individuele opdracht (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’).
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten70% De evaluatie gebeurt op basis van een individuele opdracht die ingediend wordt voor een vastgestelde deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’). De studenten ontvangen hun opdracht met inbegrip van de afgiftedatum bij de proclamatie van de resultaten van de eerste examenkans. Diegenen die geen opdracht hebben gekregen, contacteren zelf de verantwoordelijke docent binnen de week na de deliberatie.