Leerresultaten
De student kan zelfstandig synchrone digitale schakelingen op een systematische wijze (bottom-up)
ontwerpen.
De student:
- kan de specificatie van een nieuwe schakeling uit toegepast wetenschappelijk onderzoek analyseren
[IV1, OV1, OV2, SV1]
- kan een digitale schakeling bottom-up ontwerpen op basis van (herbruikbare) modules [KI3, AV2,
IV3, OV1, OV2, OV3, SV3]
- kan de functionaliteit van synchrone digitale schakelingen met VHDL beschrijven [KI3, AV1, AV2,
IV3]
- kan synchrone ontwerpmethodologie voor digitale schakelingen toepassen [KI3, AV2, IV3]
- kan de VHDL beschrijving van synchrone digitale schakelingen verifiëren met simulatie a.h.v. testbenches
(kan de gepaste inputvectoren opstellen en de resulterende outputvectoren analyseren)
[KI3, AV2, OV1]
- kan de VHDL beschrijving van synchrone digitale schakelingen met logische synthese omzetten naar
een implementeerbare beschrijving [KI3, AV2]
- kan een digitaal ontwerp implementeren in een FPGA-architectuur [KI3, AV2]
- kan het kritische pad van een geïmplementeerde digitale schakeling bepalen
- kan een digitaal systeem in een hedendaagse EDA-omgeving ontwikkelen op architectuurniveau
(Modelsim, ISE, …): functionaliteit beschrijven, simuleren, synthetiseren (logische synthese) en
implementeren (FPGA) [KI3, IV2, IV3]
Inhoud
Ontwerp, simulatie en implementatie van een Spread Spectrum zender-ontvanger.
Studiematerialen
Labotekst “Digitale Synthese”, D. Van Landeghem
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | Er wordt van de student doorheen de laboratoriumzittingen verwacht
dat hij regelmatige vorderingen maakt met betrekking tot het totale te
implementeren systeem. Tijdens de laatste laboratoriumzitting wordt
een demo en simulatie van het totale Spread Spectrum systeem
verwacht. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De student krijgt een alternatieve VHDL-opdracht in de lijn van de
laboratoriuminhoud dewelke hij binnen een opgelegde tijd dient te
implementeren. |