Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Schakelprogramma chemie

Technisch project (0910SPche02a)


Opleiding Schakelprogramma chemie Academiejaar 2010-11
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Rediers Hans

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Laboratorium

Begincompetentie

De student moet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van dit schakelprogramma.

Eindcompetentie

AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden
AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerken
AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding
AB_OV_02 - Onderzoeksmethodiek
AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoek
AB_SV_02 - Leiding geven
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes

Leerresultaten

- de student is in staat om begeleid zelfstandig een technische of wetenschappelijke probleemstelling te analyseren en deze te herleiden tot zijn verschillende aspecten (IV-1, OV-2)

- de student is in staat om over een specifiek onderwerp de kennis die beschikbaar is in de wetenschappelijke literatuur eigen te maken en te bundelen in een literatuurstudie, met een correcte verwijzing naar de gebruikte bronnen.

- de student is in staat om vanuit een literatuurstudie verschillende alternatieven aan te brengen en te evalueren en uit deze verschillende alternatieven de meest technisch en economisch verantwoorde keuze te maken

(AV-1, OV-1)

- de student is in staat om op een zelfstandige manier technische installaties te ontwerpen en/of experimenteel onderzoek op te zetten (AV-2, IV-2, IV-3, OV-3)

- de student is in staat om de resultaten van het project schriftelijke te rapporteren en mondeling te presenteren (AV-3)

- de student zal diverse sociale vaardigheden, zoals werken in groep, multidisciplinair samenwerken, communicatievaardigheden, plannen, leiding geven,…  verder kunnen ontwikkelen (SV-2, SV-3, IV-4)

Inhoud

Het technisch project wordt in kleine groepjes uitgevoerd en kan beschouwd worden als een klein onderzoeksproject waarbij, vertrekkend van een probleemstelling, het opzetten en uitvoeren van praktisch werk essentieel is. De onderwerpen worden aangereikt vanuit de onderzoeksgroepen en vertrekken van onderzoeksvragen uit een lopend onderzoeksproject of vanuit concrete industriële problemen. Zowel processen uit de chemische procestechnologie als de biotechnologie, afhankelijk van de gekozen minor in de Bacheloropleiding, kunnen hierbij aan bod komen. In beide gevallen kan het gaan om zowel grootschalige als kleinschalige processen. Gezien de verscheidenheid van mogelijke opgaven kan hier enkel de algemene structuur van de inhoud aangegeven worden:

(i) Analyse van de probleemstelling;

(ii) Opstellen van een taakverdeling binnen de groep;

(iii) Aan de hand van literatuuronderzoek zal de onderzoeksmethodiek vastgelegd worden en/of zal de meest geschikte apparatuur en/of methode voor het oplossen van de gestelde problematiek geselecteerd worden op basis van wetenschappelijke, economische en technische criteria;

(iv) Uitvoeren van zelf opgezet experimenteel werk en/of dimensioneringsberekeningen om de gekozen oplossing in detail uit te werken;

(v) Verslaggeving in verschillende vormen: abstract, poster, rapport, presentatie

Studiematerialen



Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% Het experimenteel luik, de schriftelijke rapportering, de presentatie van het project en de poster worden afzonderlijk beoordeeld. Daarbovenop zal een peer-evaluatie gebruikt worden om de eindscore vast te leggen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%