Hoofdpagina | Schakelprogramma chemie
Technisch project (0910SPche02a)
Schakelprogramma chemie |
2010-11 |
6 |
180 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Stage
- Practicum
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Laboratorium
Begincompetentie
De student moet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van dit schakelprogramma.
Eindcompetentie
AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken |
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid |
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden |
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden |
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden |
AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerken |
AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding |
AB_OV_02 - Onderzoeksmethodiek |
AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoek |
AB_SV_02 - Leiding geven |
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes |
Leerresultaten
- de student is in staat om begeleid zelfstandig een technische of wetenschappelijke probleemstelling te analyseren en deze te herleiden tot zijn verschillende aspecten (IV-1, OV-2)
- de student is in staat om over een specifiek onderwerp de kennis die beschikbaar is in de wetenschappelijke literatuur eigen te maken en te bundelen in een literatuurstudie, met een correcte verwijzing naar de gebruikte bronnen.
- de student is in staat om vanuit een literatuurstudie verschillende alternatieven aan te brengen en te evalueren en uit deze verschillende alternatieven de meest technisch en economisch verantwoorde keuze te maken
(AV-1, OV-1)
- de student is in staat om op een zelfstandige manier technische installaties te ontwerpen en/of experimenteel onderzoek op te zetten (AV-2, IV-2, IV-3, OV-3)
- de student is in staat om de resultaten van het project schriftelijke te rapporteren en mondeling te presenteren (AV-3)
- de student zal diverse sociale vaardigheden, zoals werken in groep, multidisciplinair samenwerken, communicatievaardigheden, plannen, leiding geven,… verder kunnen ontwikkelen (SV-2, SV-3, IV-4)
Inhoud
Het technisch project wordt in kleine groepjes uitgevoerd en kan beschouwd worden als een klein onderzoeksproject waarbij, vertrekkend van een probleemstelling, het opzetten en uitvoeren van praktisch werk essentieel is. De onderwerpen worden aangereikt vanuit de onderzoeksgroepen en vertrekken van onderzoeksvragen uit een lopend onderzoeksproject of vanuit concrete industriële problemen. Zowel processen uit de chemische procestechnologie als de biotechnologie, afhankelijk van de gekozen minor in de Bacheloropleiding, kunnen hierbij aan bod komen. In beide gevallen kan het gaan om zowel grootschalige als kleinschalige processen. Gezien de verscheidenheid van mogelijke opgaven kan hier enkel de algemene structuur van de inhoud aangegeven worden:
(i) Analyse van de probleemstelling;
(ii) Opstellen van een taakverdeling binnen de groep;
(iii) Aan de hand van literatuuronderzoek zal de onderzoeksmethodiek vastgelegd worden en/of zal de meest geschikte apparatuur en/of methode voor het oplossen van de gestelde problematiek geselecteerd worden op basis van wetenschappelijke, economische en technische criteria;
(iv) Uitvoeren van zelf opgezet experimenteel werk en/of dimensioneringsberekeningen om de gekozen oplossing in detail uit te werken;
(v) Verslaggeving in verschillende vormen: abstract, poster, rapport, presentatie
Studiematerialen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het experimenteel luik, de schriftelijke rapportering, de presentatie van het project en de poster worden afzonderlijk beoordeeld. Daarbovenop zal een peer-evaluatie gebruikt worden om de eindscore vast te leggen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |