Hoofdpagina | Schakelprogramma bouwkunde
Projectmatig ontwerpen (1011SPbou02a)
Schakelprogramma bouwkunde |
2010-11 |
3 |
90 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De student moet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van het schakelprogramma.
Samen te volgen met Sterkteleer en stabiliteit 1 (0910ABAbou307a) EN samen te volgen met Sterkteleer
en stabiliteit 2 (0910ABAbou307b) EN samen te volgen met Gewapend beton 2 (0910ABAbou301b)
EN samen te volgen met Inleiding tot de geotechniek (0910SPbou01) EN samen te volgen met
Metaalbouw 1 (1011ABAbou202) EN samen te volgen met Metaalbouw 2 (0910ABAbouBOU302)
Eindcompetentie
AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken |
AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid |
AB_AV_03 - Communicatievaardigheden |
AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen |
AB_IV_02 - Praktische vaardigheden |
AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden |
AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis |
AB_SV_01 - Ingesteldheid tot levenslang leren |
AB_SV_02 - Leiding geven |
AB_SV_03 - Ingenieursattitudes |
Leerresultaten
Tijdens deze sessies worden de vele aspecten van het ingenieurswerk bij een echt bouwwerk
behandeld. De opgedane kennis in de verschillende vakken (zie volgtijdelijkheid) zal op een passende
manier moeten aangewend worden om de beste oplossing te kunnen vinden voor de vele diverse
problemen (AB-KI2). Hierbij worden ook problemen naar voor geschoven die nog niet behandeld zijn
in de desbetreffende theorievakken (AB-AV2, AB-SV1). De verscheidenheid in de aard van de
opdrachten neemt ook sterk toe (zie ook inhoud).
De opdracht wordt uitgevoerd in teamverband. De verscheidenheid van de te behandelen aspecten,
de onderlinge afhankelijkheid en de grootte van de opdracht zorgen er voor dat een goede planning,
een goede vergadertechniek, een juiste teamspirit, duidelijke afspraken en een goede communicatie
onontbeerlijk zijn (AB-SV2, AB-SV3). Het efficiënt gebruik van ontwerp- en rekenhulpmiddelen laat
toe een maximum aan parameters te beschouwen om tot de beste oplossing te komen (AB-IV2). Het
aspect kostprijs wordt hier één van de beslissende argumenten in de besluitvorming (AB-IV1, ABIV3).
Bij het noodzakelijke opzoekingswerk kan gebruik gemaakt worden van de mediatheek,
internet, cursussen enz (AB-AV1). Bij dit alles worden de geldende eurocodes en technische
voorschriften gebruikt. De opdracht wordt afgerond met een schriftelijk rapport met bijhorende
uitvoeringsplannen. Het project wordt voorgesteld en verdedigd tegenover een jury bestaande uit
docenten en een publiek bestaande uit andere teams (AB-AV3).
Inhoud
* Berekening van een bouwconstructie in uitvoering
- teken de structuur van de woning
- bepaling van de aanwezige lasten
- bepaling van de vloeropbouw met bijhorend plan
- opstellen van een lastendaling met inbegrip van de spanning in het metselwerk
- dimensionering van een stalen ligger
- dimensionering van een betonnen balk (UGT en BGT) met bijhorende wapeningsplan, knip- en
buigstaat
- bepaling van de contactspanning tussen de stalen ligger en het metselwerk
- elk team werkt en tekent een ander detail uit van de woning
- dimensionering van de zwaarst belaste houten gording met inbegrip van de brandweerstand
- opstellen van een meetstaat met bijhorende kostprijs
- bepaling van de fundering, bespreking van de praktische uitvoering met bijhorend plan
- bespreking van de plannen die moeten ingediend worden bij een stedenbouwkundige vergunning
- een opdracht welke nog niet behandeld is in een theorievak
* Presentatie en verdediging van het project voor een jury
Studiematerialen
WTCB-rapport nr. 3 - 1998: Algemene grafische symbolen voor de bouw
Diverse cursussen (zie volgtijdelijkheid)
Handleidingen gebruikte software
Geldende Eurocodes: EN 1990, EN 1991, EN 1992, EN 1993, EN 1995, EN 1996, EN 1997
Projectopdracht, I. Deygers, D. Jansen en M. Meeus, Lessius Mechelen Campus De Nayer
Aanvullend materiaal op digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | De evaluatie gebeurt op basis van het in te dienen verslag (rekennota
en plannen) dat moet ingeleverd worden tegen een vooraf vastgestelde
deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’).
Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent
aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie) | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Deelname aan de permanent geëvalueerde ontwerpzittingen en de
studiebezoeken is verplicht.
Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere
zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij
de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke
docent(en). De student neemt zelf initiatief om in overleg met de
betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen.
De evaluatie gebeurt op basis van de voorbereiding, inzet, praktische
vaardigheden mbt. uitgevoerde activiteiten.
Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent
aanwezigheden. (cfr. overmacht) | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | Het uitgewerkte project wordt ook voorgesteld en verdedigd tegenover
een jury van docenten en een publiek bestaande uit andere teams.
Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent
aanwezigheden. (cfr. permanente evaluatie) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | De evaluatie gebeurt op basis van de mondelinge verdediging van de
tijdig ingeleverde individuele opdracht. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 70% | De evaluatie gebeurt op basis van een individuele opdracht die
ingediend wordt voor een vastgestelde deadline (conform ER art 115
’tijdig indienen van werkstukken’). De studenten ontvangen hun
opdracht met inbegrip van de afgiftedatum bij de proclamatie van de
resultaten. Diegenen die geen opdracht hebben gekregen, contacteren
zelf de verantwoordelijke docent binnen de week na de deliberatie. |