Hoofdpagina | Bachelor in de mechanische ontwerp- en productietechnologie
CAD / CAE labo (2 MP 02)
Bachelor in de mechanische ontwerp- en productietechnologie |
2010-11 |
7 |
210 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Begeleide zelfstudie
- Opdracht
- Groepswerk
- Practicum
Begincompetentie
*Volgende onderwijsactiviteiten gevolgd hebben :
'Labo paketten' binnen het opleidingsonderdeel informatica
'Sterkteleer'
ONTWERPTECHNOLOGIE 1
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken |
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie |
PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken |
Leerresultaten
Binnen de labozittingen moet de student extra CAD-vaardigheden verwerven om op een meer
efficiënte wijze complexere volumemodellen (3D-solids) en 3D-samengestelde producten op te
bouwen en vervolgens af te werken tot professionele 2D-monoplans (a1,a2 ,k)
De student moet de algemeen geldende ISO-tekennormen (papierformaten, lijndiktes, lijntypes,
titelhoek, schaalfactoren,...) kunnen toepassen bij het opbouwen van professionele 2D-monoplans en
-samenstellingstekeningen.(a2, k)
Bij de uitwerking van een syntheseopdracht moeten studenten met hun opgedane CAD-vaardigheden
een volwaardig technisch tekendossier kunnen opmaken van een klein mechanisme of mechanische
constructie dat bruikbaar is voor praktische realisatie. (a1,a2,a4,a7,c2)
In teamverband (min. 3 tot max 4 ) moeten studenten 10 unieke taken (met elk hun specifieke
doelstellingen) na elkaar realiseren,om een bestaand (elektro-) mechanisch werkend
product/apparaat diepgaand te gaan analyseren naar structurele opbouw,werking,functie van het
geheel en zijn deelcomponenten,vormgevingsstudie,bewegingsstudie,enz… Om deze doelstelling
succesvol af te werken moet elk betrokken teamlid vier belangrijke soorten gedragingen effectief
permanent onderhouden : communiceren - beslissingen nemen - samenwerken en zelfdiscipline !
(a2,a4,a6,a7,b1,c2)
Bij de uitwerking van de projectopdracht moeten studenten fysieke productmodellen kunnen
opmeten, technisch uitschetsen en met INVENTOR uittekenen tot virtuele 3D-modellen.(a1,a2)
De student moet de aangeleerde basisprincipes van de eindige elementenmethode m.b.v. de EEMmodule
ANSYS binnen INVENTOR Professional kunnen gebruiken als extra ontwerpgereedschap. Er
wordt hiertoe nadruk gelegd op het correct ingeven van gekende gegevens en het kritisch
interpreteren van de resultaten.(a1,a2, a3, k)
Inhoud
VEREISTE CAD-VAARDIGHEDEN
1. Part modeling
- Opfrissing van voornaamste 3D-handelingen (features) als gezien in het 1ste jaar ;
- Afleiden van professioneel opgebouwde 2D-monoplans conform de geldende ISO-tekennormen ;
- Complexere vormen modelleren met meer gevorderde 3D-handelingen ;
- Modelleren met parameters (rechtstreekse methode en/of m.b.v. Excel) ;
- Modelleren van maat- en vormvarianten m.b.v. iParts ;
- Modelleren van gietmodellen en hun resp. gietvorm ;
- Hybrid Part Design ;
- Multibody Part Design ;
- Plastic Part Design ;
- Inleiding tot het snel modelleren van werktuigbouwkundige standaardcomponenten m.b.v.
"Design Accelerator "
2. Assembly modeling
- Opfrissing voornaamste assembly constraints tot het samenbouwen van Parts
- Geavanceerde modelleertechnieken
- Afleiden van professioneel opgebouwde 2D Samenstellingstekeningen (drawings) met stuklijst en
stuknummers
- Aanmaken van ploftekeningen en (de-)montageanimaties
- Bewegingssimulaties uitwerken op mechanismen + botsingsonderzoek
- Samenbouwen van onderdelen m.b.v. adaptiviteitstechnologie
- Modelleren van machineframes m.b.v. de " Framegenerator "
VEREISTE CAE- Vaardigheden
- Berekening van assen en balken (Buig- en wringmomentenverloop,doorbuiging,D-lijn..)
Beperkingen en veronderstellingen.
Spanning- en vervormingsanalyse van eenvoudige constructiecomponenten
SYNTHESE OPDRACHT
Individueel opbouwen van een professioneel tekendossier m.b.t. een klein mechanische constructie of
mechanisme.
PROJECTOPDRACHT
Een bestaand (elektro-) mechanisch werkend product (tandwielpomp,compressor,koppeling,enz…..)
aangebracht door een groep studenten moet met de verworven kennis worden uitgediept.
Al het werk (functieomschrijving,demontage,inmeten verschillende onderdelen,technische
handschetsen,modelleren van opgemeten onderdelen tot virtuele 3D-modellen,genereren van 2Dmonoplans,
samenstelling,enz…..) moet verantwoord worden samengebundeld tot één technisch
bundel (1 per groep) vergezeld van een DVD-ROM waarop al het gevraagde digitaal is verzameld.
Studiematerialen
Studentenversie vh gebruikte softwarepakket INVENTOR PROFESSIONAL 2008
Selectie uit normen (via BIB/mediatheek).
Belangrijke internetsites m.b.t. gebruikte ontwerpsoftware.
Technische documentatie (via externe databanken op WWW of aanwezig in het CAD-lokaal)
Jan Bootsma (december 2007).Handboek "Solid modeling met Autodesk inventor 2008" - Academic
Service.
Tabellenboek voor metaaltechniek
Beschikbare labobundels gecompileerd door titularis van dit deelopleidingsonderdeel :
- Leidraad projectopdracht ;
- Studentensyllabus PART MODELING m.b.v. INVENTOR Professional (Deel 1 - 2 - 3 - 4) ;
- Studentensyllabus ASSEMBLY MODELING m.b.v. INVENTOR Professional ;
Werkfiles,sjablonen,... via digitale leeromgeving TOLEDO
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Dit omvat de mondelinge presentatie(in team) en
verdediging(individueel) van een vooraf ingediend " Technisch bundel
over uitgewerkt project (20%) en een mondelinge verantwoording van
het tekendossier/synthese-opdracht (10%) . | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | Er moet met een bepaalde deadline volgende documenten worden
ingeleverd :
1. Tekendossier m.b.t. de uitgewerkte synthese-opdracht (20%)
2. Technische bundel m.b.t. de projectopdracht (30%)
Alleen de punten behaald voor de beoordeling van het projectverslag
zullen via peerassessement vermenigvuldigd worden met een
peerfaktor 0,8 - 0,9 - 1 | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | Van al de ingediende practicumverslagen worden er via een steekproef
max. 2 geselecteerd voor beoordeling naar punten. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Herwerkt tekendossier (synthese-opdracht) of herwerkt projectverslag
m.b.t. die taakopdrachten waarvoor de student binnen het projectteam
verantwoordelijk was, moet op de dag van het examen kunnen worden
voorgelegd. Het herwerkt verslag moet dan mondeling gepresenteerd
worden gevolgd door een mondelinge verantwoording of verdediging. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 60% | Dit omvat :
1. Opmeten en uitschetsen fysiek model (vormgevingsstudie)
2. Na wegname fysiek model moet student op basis van zijn
schetsen en verbeelding een virtueel (digitaal) model opbouwen
met INVENTOR.
3. Afleiden en uitprinten van een professioneel productierijp 2Dmonoplan
conform de internationale tekenregels . |