Hoofdpagina | Bachelor in de mechanische ontwerp- en productietechnologie
Fluïdomechanica labo (1011PBAATEMMP102b)
Bachelor in de mechanische ontwerp- en productietechnologie |
2010-11 |
2 |
60 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Opdracht
- Laboratorium
- Workshop / hands-on traning
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_05 - Creativiteit |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _a_08 - Een ingesteldheid tot levenslang leren |
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken |
PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk |
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën |
PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen |
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen |
PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem |
PB _c_05 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen operationeel houden en de onderhoudsproblemen opvolgen en oplossen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie |
PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk |
PB_c_04 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen installeren en in bedrijf stellen |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
Het doel van de lessen Fluïdomechanica 1 in de 1e fase Professioneel gerichte Bachelor is
enerzijds inzicht verwerven in de elementaire begrippen van vloeistoffen en gassen in rust en
in beweging. Anderzijds wordt in het onderdeel Pneumatica de basiskennis van
pneumatische en elektropneumatische automatisatie aangeleerd.
Tevens worden een aantal attitudes beoogd :
- respectvol en plichtsbewust omgaan met mensen en goederen;
- correct afspraken, vakrichtlijnen en laboratoriumreglement naleven;
- nauwkeurigheid en zorg;
- logisch redeneren, zelfcontrole en methodisch werken;
- zich houden aan en presteren binnen een tijdsplanning;
- zelfreflectie, kritische ingesteldheid en beslissingsvermogen;
- zin voor verantwoordelijkheid en werken in groepsverband;
- klaar en duidelijk rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk, met behoorlijk taalgebruik;
- raadplegen van bijkomende literatuur en informatiebronnen.
Inhoud
- Technologische kennis omtrent pneumatische en elektropneumatische componenten en een (elektro)pneumatische installatie.
- Pneumatische schema- en schakelopdrachten.
- Elektropneumatische schema- en schakelopdrachten.
- Studie en keuze van pneumatische componenten.
Studiematerialen
eigen cursus en laboratoriumbundel.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |