Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Advanced PCB labo (3 EIE 04)
Bachelor in de elektronica-ict |
2010-11 |
4 |
120 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_08 - Een ingesteldheid tot levenslang leren |
PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk |
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën |
PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie |
Leerresultaten
Om problemen die mogelijk opduiken bij de het gebruik van de hulpmiddelen om PCB's te realiseren te
kunnen oplossen is er nood aan denk- en redeneervaardigheid. (a1)
Om de schema- en PCB-tools te kunnen gebruiken moet de student de noodzakelijke documentatie
kunnen vinden, begrijpen en kunnen toepassen. Het referentiemateriaal, tutorial(s), standaardwerken en informatie op het internet zijn hierbij cruciaal en worden aan de studenten aangeboden. (a2)
De gerealiseerde schema's en PCB's moeten voldoen aan ERC, DRC design rules en gedefinieerde
klassen. Kritische zelfreflectie is noodzakelijk om te komen tot een produceerbare PCB.(a3)
De PCB-ontwikkeling wordt projectmatig en in team aangepakt. (a4)
De designmethodologie en PCB-tools worden toegelicht door een specialist-gastprofessor. Hierdoor geven we de
student te kennen hoe belangrijk levenslang leren en een kennis- en/of technologie netwerk wel is
.(a8)
Bij het opduiken van problemen zal de student het probleem volledig en precies kunnen omschrijven.
De student moet gericht het internet kunnen gebruiken om een mogelijke verklaring en oplossing
te vinden voor het gestelde probleem. (b2)
Om bepaalde problemen op te lossen moet de student bepaalde aanpassingen kunnen doorvoeren aan zijn PCB-ontwerp. (b3)
De student moet zelfstandig komen tot een schema- en PCB-ontwerp. (c1)
Inhoud
- Advanced PCB - ing. Dirk Van Merode;
Fundamentals on PCB design
Design
Assembly
Integrated schematic and PCB Design
General
Placing components and routing connections
Multisheet schematic design
Library management
ERC / DRC
Simulation
Output generation
3D design
- PPT Design for test - TBP
- PPT Design for manufactoring - TBP
- Workshop RoHS soldering -Arcoss
Studiematerialen
- Advanced PCB - ing. Dirk Van Merode;
- PPT Design for test - TBP
- PPT Design for manufactoring - TBP
- Workshop RoHS soldering -Arcoss
- Schema’s, netlijsten, design-rules, EMC, ERC en DRC;
- Euro Circuit - design guidelines
- Bibliotheken, componenten en datasheets en projectdocumentatie;
- Altium website
- components website - application notes
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk |