Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

Digitale signaal bewerking labo (3 EIE 03 L)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2010-11
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Bauwel Johan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht

Begincompetentie

Geen voorkennis vereist

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie
PB _k - Kennis

Leerresultaten

- Digitale signaal bewerking vraagt om een specifieke manier van denken; verschillende aspecten
moeten tegen elkaar worden afgewogen om tot een optimaal resultaat te komen (a1)
- Referentiemateriaal, tutorial(s), howto's en informatie op het internet zijn aanbevolen. De student
moet deze informatie kunnen opzoeken en begrijpen (a2)
- De student dient een kritische houding te kunnen aannemen inzake de huidige technologieën. (a3)
- Sommige labo-opdrachten kennen een projectmatige opdracht. Het is dan ook essentieel dat de
student deze werkvorm en denkwijze leert beheersen (a4)
- Per groepje studenten moeten afzonderlijke taken worden gerealiseerd, die later samen worden
geïntegreerd tot één geheel. Een goede communicatie en teamgericht kunnen werken is dan ook
onontbeerlijk. (b1)
- Om problemen op te lossen moet de student een goede manier van troubleshooting toepassen (b3)
- De studenten moeten bepaalde dsp-concepten kunnen programmeren en implementeren (c1)
- De verslagen, documentatie, meet- en simulatieresultaten worden door de studenten op een webbased
interactief leerplatform bijgehouden. (c2)
- De student dient een degelijke kennis te hebben over DSP (k)

Inhoud

De studenten kunnen uit een brede waaier aan geluid- en/of beeldverwerkingsalgoritmen kiezen die ze tijdens de labozittingen implementeren m.b.v. een hogere programmeertaal. Enkele algoritmes zijn o.a.:


- Histogram, histogram equalization


- Mediaanfilter


- Edge detection


- Sharpening


- Contrast adjustment


- Hough transformatie


- FIR filters


- IIR filters


De student tracht zoveel mogelijk algoritmes uit te werken en zoveel mogelijk af te dalen in de code. De student kan ook het verschil bestuderen tussen realisaties met fixed point en floating point voorstellingen.

Studiematerialen

- Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition); Richard G. Lyons; ISBN 0131089897
- Discrete-Time Signal Processing (2nd Edition); Alan V. Oppenheim, Ronald W. Schafer, John R.
Buck; ISBN 0137549202
- Digital Image Processing (3rd Edition); Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods; ISBN 013168728X
- Digital Signal Processing (4th Edition); John G. Proakis, Dimitris K Manolakis; ISBN 0131873741

Materiaal op digitale leeromgeving (presentaties)

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk