Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Microcontrollers labo (2 EI 07)
Bachelor in de elektronica-ict |
2010-11 |
4 |
120 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Workshop / hands-on traning
Begincompetentie
- De studenten kunnen verschillende soorten computers duiden aan de hand van hun gebruik.
- De studenten kunnen een blokschema van een computersysteem opstellen.
- Ze kunnen alle onderdelen en verbindingen benoemen, en kennen er de functie van.
- Ze kennen de inwendige werking van een eenvoudig computermodel wat betreft:
- het opstarten van de computer
- programmaverloop
- interrupts
- opvoeren van de performantie
- invloed van een OS
- De studenten hebben een basiskennis van datacommunicatie
- De studenten hebben basisnoties van talstelsels (binair, decimaal, hexadecimaal) en codes (ASCII, UNICODE, digitale codes)
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_05 - Creativiteit |
PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk |
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
De student moet een opgave kunnen oplossen, met behulp van het studiemateriaal. De
moeilijkheidsgraad van de opgaven verloopt progressief tijdens de lesweken. De begeleiding wordt
minder intensief naarmate de lessen vorderen. (PB a1)
Niet alle onderdelen van de leerstof worden uitdrukkelijk behandeld. De student moet op zelfstandige
basis deze informatie verwerken om de opgaven te kunnen oplossen.
(PB a2)
Indien een programma (opgave) niet werkt moet de student op een kritische manier zijn werk
analyseren. In de eerste opgaven worden de alternatieven samen met de studenten bekeken.
Naarmate de lessen vorderen moeten de studenten dit zelfstandig doen.
(PB a3)
De student moet een algemene opdracht omzetten in een flowchart, daarna in een programma en
tenslotte het programma debuggen.
(PB a4)
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk voor een gegeven opgave. Door creatief een oplossing te
kiezen kan sneller een oplossing bekomen worden. In de eerste opgaven worden alternatieven samen
met de studenten bekeken. Maarmate de lessen vorderen moeten de studenten dit zelfstandig doen.
(PB a5)
Om een algemene opdracht om te zetten in een specifieke oplossing moet de student zelfstandig
oplossingsgericht werken. Een flowchart is hierbij onmisbaar. Tijdens de oefeningen worden deze dan
ook gebruikt om een opgave te bespreken en een oplossing te analyseren. Deze flowcharts moeten
rekening houden met alle aspecten van de beoogde realisatie.
(PB b2)
Zonder een zinvolle oplossingsstrategie kan geen oplossing bekomen worden. Naarmate de
oefeningen complexer worden is een gestructureerde aanpak onvermijdelijk. Bij het bespreken van
een oplossing worden verschillende oplossingsstrategieën besproken.
(PB b3)
De student moet beschikken over een parate kennis van digitale systemen. Tijdens de hands-on
training wordt uitgelegd wat de betekenis en juiste interpretatie is van de gegevens die door de
fabrikant ter beschikking wordt gesteld. Zonder die kennis is de student niet in staat om de beoogde
competenties waar te maken.
(PB k)
Inhoud
- MCS51 compatibele microcontroller (AduC832 Analog Devices);
- Instructieset;
- Geheugenstructuur;
- Interruptverwerking;
- Elementaire omzettingen (hex-bcd-binair-decimaal);
- Gebruik van tabellen;
- Gebruik van een LCD scherm;
- Gebruik van software tijdsvertragingen;
- Parallelle input en output;
- Seriële interface in communicatie met een PC;
- Timers voor het afpassen van tijden (met interrupt);
- Analoog naar digitaal omvormer;
- Digitaal naar analoog omvormer;
- Real time clock;
- Diverse controller specifieke functies: watchdog, power supply monitoring, PLL,
sleep modes,…;
- Aansturen van stappenmotoren en een DC servomotor.
Studiematerialen
The World Wide Web
ftp://telescript.denayer.wenk.be
Eigen starterkit docent
Eigen cursus docent
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |