Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Analoge elektronica 4 labo (2 EIE 04 L)
Bachelor in de elektronica-ict |
2010-11 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
geslaagd zijn voor Analoge elektronica 1 EN geslaagd zijn voor Analoge elektronica 2 EN Analoge
elektronica 3 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken |
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën |
PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen |
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
- De student moet een opgave kunnen oplossen met behulp van de theorie. Problemen die opduiken
bij het opzetten van de schakeling zullen door redenering verklaard en opgelost kunnen worden. (a1)
- De student moet in staat zijn om informatie te zoeken die hem kunnen helpen bij het maken van de
labo-opgaven. (a2)
- De student moet in staat zijn om de (meet)resultaten en berekeningen van de opdrachten correct te
interpreteren. De student moet zijn meetresultaten beoordelen en vergelijken met de theoretische
berekeningen en simulaties en hieruit besluiten trekken. (a3)
- De studenten werken in kleine groepjes en de labo opgaven kunnen als kleinschalige projecten
aanzien worden (a4)
- Oplossingen en problemen mondeling communiceren, zowel met medestudenten, docenten, als
andere geïnteresseerden. (a7)
- De studenten werken aan de opgaven met maximum 2 personen. Ze zoeken allemaal naar
oplossingen en maken samen de keuze. (b1)
- Om problemen die zich voordoen bij het opzetten van de analoge schakeling te kunnen oplossen is een gepaste oplossingsstrategie noodzakelijk. (b3)
- Uittesten van de schakelingen na simulatie. (c1)
- De verslagen, documentatie, meet- en simulatieresultaten worden door de studenten op een webbased
interactief leerplatform bijgehouden. (c2)
- De student moet beschikken over de kennis van analoge basiselektronica. De student moet van
componenten gegevens kunnen opzoeken op het internet en deze ook kunnen interpreteren en
gebruiken in de schakelingen die opgebouwd worden. (k)
Inhoud
- De ideale op-amp: basisschakelingen en eigenschappen
- Lineaire schakelingen met resistieve terugkoppeling
- Spanning-stroom en stroom-spanningomvormers
- Verschil- en instrumentatieversterkers
- Actieve filters
- Niet–ideale op-amp kenmerken
- Niet-lineaire toepassingen (comparators)
- Signaalgeneratoren, multivibratoren, monolitische en functiegeneratoren
- Spanningsreferenties en regelaars
Studiematerialen
Design with operational amplifiers and analog integrated circuits, Sergio Franco, ISBN 0-07-112173-0
Cursus Analoge Elektronica 4
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk |