Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

Analoge elektronica 4 labo (2 EIE 04 L)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2010-11
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Bauwel Johan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Laboratorium

Begincompetentie

geslaagd zijn voor Analoge elektronica 1 EN geslaagd zijn voor Analoge elektronica 2 EN Analoge
elektronica 3 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB _k - Kennis

Leerresultaten

- De student moet een opgave kunnen oplossen met behulp van de theorie. Problemen die opduiken

bij het opzetten van de schakeling zullen door redenering verklaard en opgelost kunnen worden. (a1)

- De student moet in staat zijn om informatie te zoeken die hem kunnen helpen bij het maken van de

labo-opgaven. (a2)

- De student moet in staat zijn om de (meet)resultaten en berekeningen van de opdrachten correct te

interpreteren. De student moet zijn meetresultaten beoordelen en vergelijken met de theoretische

berekeningen en simulaties en hieruit besluiten trekken. (a3)

- De studenten werken in kleine groepjes en de labo opgaven kunnen als kleinschalige projecten

aanzien worden (a4)

- Oplossingen en problemen mondeling communiceren, zowel met medestudenten, docenten, als

andere geïnteresseerden. (a7)

- De studenten werken aan de opgaven met maximum 2 personen. Ze zoeken allemaal naar

oplossingen en maken samen de keuze. (b1)

- Om problemen die zich voordoen bij het opzetten van de analoge schakeling te kunnen oplossen is een gepaste oplossingsstrategie noodzakelijk. (b3)

- Uittesten van de schakelingen na simulatie. (c1)

- De verslagen, documentatie, meet- en simulatieresultaten worden door de studenten op een webbased

interactief leerplatform bijgehouden. (c2)

- De student moet beschikken over de kennis van analoge basiselektronica. De student moet van

componenten gegevens kunnen opzoeken op het internet en deze ook kunnen interpreteren en

gebruiken in de schakelingen die opgebouwd worden. (k)

Inhoud

- De ideale op-amp: basisschakelingen en eigenschappen
- Lineaire schakelingen met resistieve terugkoppeling
- Spanning-stroom en stroom-spanningomvormers
- Verschil- en instrumentatieversterkers
- Actieve filters
- Niet–ideale op-amp kenmerken
- Niet-lineaire toepassingen (comparators)
- Signaalgeneratoren, multivibratoren, monolitische en functiegeneratoren
- Spanningsreferenties en regelaars

Studiematerialen

Design with operational amplifiers and analog integrated circuits, Sergio Franco, ISBN 0-07-112173-0

Cursus Analoge Elektronica 4

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk