Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Project labo (1011PBAEI104a)
Bachelor in de elektronica-ict |
2010-11 |
6 |
180 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk |
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën |
PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
De doelstelling zijn voornamelijk om de studenten resultaatgericht te leren werken. De studenten vertrekken van een component of van een eigen idee en men moet dit uitwerken naar een werkend geheel.
Enkele belangrijke aspecten uit het beroepenveld komen in deze projecten aan bod.
In de eerste plaats is dit het opzoeken, doornemen en verwerken van veelvuldige informatie die er voor handen is
op Internet en databladen.
Bovendien moet men in groep kunnen samenwerken om het werk te verdelen, doelstellingen vast te leggen en
van elkaar te leren.
Tenslotte moeten de studenten zelf de communicatie uit hun groep verzorgen, door rapportering van de vordering
van de werkzaamheden, opstellen van een verslag en oplevering en voorstelling van het resultaat.
Inhoud
De studenten moeten een elektronisch project finaliseren.
Hiervoor kunnen ze o.a. beschikken over de cursus Analoge Elektronica en over alle documentatie die de student kan vinden op het Internet.
Projecten bevatten een deel hardware en software. De studenten worden in groepen verdeeld zodanig dat er studenten met en zonder voorkennis bij elkaar zitten. Het doel hiervan is dat men actief van elkaar leert.
Studiematerialen
documentatie op Internet
Het referentiemateriaal, tutorial(s), datasheets, standaardwerken en informatie op het internet zijn cruciaal en worden aan de studenten aangeboden.
Presentatietechnieken
Projectmatig werken
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | De studenten zetten per groep een Wiki/Trac pagina op en gebruiken deze om hierop de gevonden
informatie en de berekende resultaten te bundelen. Zodoende kunnen ze op het einde deze informatie gebruiken
om een verslag te maken wat afgegeven moet worden ter verbetering.
Op het einde van het semester wordt een presentatie gegeven over het geleverde werk, de ervaren
moeilijkheden en het eindresultaat. Hierbij is het van belang dat iedereen van de groep het ontwerp voldoende
kent en kan uitleggen. De gevorderde studenten moeten er bijgevolg voor zorgen dat de minder gevormde
studenten up-to-date wordt gebracht, om peer teaching te bevorderen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk |