Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Verbrandingsmotoren 2 theorie (2 AT 07 T)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2010-11
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Poeck Jan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Verbrandingsmotoren 1 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid

Leerresultaten

De opbouw en werking kennen van de klassieke indirecte benzine- en dieselinjectiesystemen en drukvulsystemen. Bij dieselmotoren dient tevens de kennis bijgebracht van directe injectiesystemen common-rail, PDE en de verschillende verstuiveruitvoeringen.

Inhoud

1 Dieselinspuittechniek

Injectiesysteem met lijnpomp type PE

- Brandstofcircuit – werking lijnpomp – inspuitverloop – nokvormen – injectieuitstel

– drukverloop in de leidingen – persklep;

- Basisafstellingen van de lijnpomp op de testbank: voorslag – opbrengst -

fasering;

- Verstuivers: berekening openings- en sluitingsdruk, tapverstuivers en

gatverstuivers,

verstuiverhouders, testen van verstuivers;

- De mechanische regelaar: noodzaak, P-graad, regelaarkarakteristiek, two

speed en

all speed regelaar;

- Inspuitmomentverstellers.

Radiaal en axiaal verdelerpomp

- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte



inspuitmomentverstelling – verloop van de verstuiververleidingdruk en

beweging van

de verstuivernaald;

- Systeembesturing met EDC;

- Verstuivers – verstuiverhouder met twee veren – verstuiverhouder met

naaldbewegingssensor;

- Afstellingen.

Het common-rail inspuitsysteem

- Inspuitverloop bij conventionele inspuiting en bij common-rail;

- Inspuitproces bij common-rail: verschillende inspuitfasen en hun invloed op de

dieselklop en de emmissievorming;

- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte;

- Elektromagnetisch gestuurde en piëzo gestuurde verstuivers;

- Systeembesturing met EDC – motormanagement;

- Aanpassing van het inspuitsysteem aan de motor: berekening benodigde

hoeveelheid

brandstof en hoeveelheid brandstof die uit de verstuiver stroomt.

Het PDE systeem

- Inspuitverloop – eigenschappen;

- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte;

- Systeembesturing met EDC;

- Opstelling.

Emissieproblematiek bij dieselmotoren

2 Benzine-inspuittechniek

- Indeling volgens luchtdebietmeetsysteem;

- Grondige studie van luchtdebietmeetsystemen;

- Systemen met indirecte inspuiting in de inlaatbuis

- Kenvelden;

- Motormanagement;

- Emissieproblematiek benzinemotoren - katalysatoren

Studiematerialen

Het doornemen van autotechnische tijdschriften: AMT, ATZ, ..., en gegevens van het internet
een "must" is om op de hoogte te blijven van de moderne ontwikkelingen. Verder wordt
iedereen aangespoord om zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden van de in de les besproken
systemen te bestuderen
Cursus verbrandingsmotoren 1 theorie

Cursus verbrandingsmotoren 2 theorie
Bosch-brochures + aanvullende actuele merkeninformatie

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%