Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Verbrandingsmotoren 2 theorie (2 AT 07 T)
Bachelor in de autotechnologie |
2010-11 |
5 |
150 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Verbrandingsmotoren 1 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
Leerresultaten
De opbouw en werking kennen van de klassieke indirecte benzine- en dieselinjectiesystemen en drukvulsystemen. Bij dieselmotoren dient tevens de kennis bijgebracht van directe injectiesystemen common-rail, PDE en de verschillende verstuiveruitvoeringen.
Inhoud
1 Dieselinspuittechniek
Injectiesysteem met lijnpomp type PE
- Brandstofcircuit – werking lijnpomp – inspuitverloop – nokvormen – injectieuitstel
– drukverloop in de leidingen – persklep;
- Basisafstellingen van de lijnpomp op de testbank: voorslag – opbrengst -
fasering;
- Verstuivers: berekening openings- en sluitingsdruk, tapverstuivers en
gatverstuivers,
verstuiverhouders, testen van verstuivers;
- De mechanische regelaar: noodzaak, P-graad, regelaarkarakteristiek, two
speed en
all speed regelaar;
- Inspuitmomentverstellers.
Radiaal en axiaal verdelerpomp
- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte
–
inspuitmomentverstelling – verloop van de verstuiververleidingdruk en
beweging van
de verstuivernaald;
- Systeembesturing met EDC;
- Verstuivers – verstuiverhouder met twee veren – verstuiverhouder met
naaldbewegingssensor;
- Afstellingen.
Het common-rail inspuitsysteem
- Inspuitverloop bij conventionele inspuiting en bij common-rail;
- Inspuitproces bij common-rail: verschillende inspuitfasen en hun invloed op de
dieselklop en de emmissievorming;
- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte;
- Elektromagnetisch gestuurde en piëzo gestuurde verstuivers;
- Systeembesturing met EDC – motormanagement;
- Aanpassing van het inspuitsysteem aan de motor: berekening benodigde
hoeveelheid
brandstof en hoeveelheid brandstof die uit de verstuiver stroomt.
Het PDE systeem
- Inspuitverloop – eigenschappen;
- Brandstofcircuit – werking van het lagedrukgedeelte en het hogedrukgedeelte;
- Systeembesturing met EDC;
- Opstelling.
Emissieproblematiek bij dieselmotoren
2 Benzine-inspuittechniek
- Indeling volgens luchtdebietmeetsysteem;
- Grondige studie van luchtdebietmeetsystemen;
- Systemen met indirecte inspuiting in de inlaatbuis
- Kenvelden;
- Motormanagement;
- Emissieproblematiek benzinemotoren - katalysatoren
Studiematerialen
Het doornemen van autotechnische tijdschriften: AMT, ATZ, ..., en gegevens van het internet
een "must" is om op de hoogte te blijven van de moderne ontwikkelingen. Verder wordt
iedereen aangespoord om zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden van de in de les besproken
systemen te bestuderen
Cursus verbrandingsmotoren 1 theorie
Cursus verbrandingsmotoren 2 theorie
Bosch-brochures + aanvullende actuele merkeninformatie
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |