Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Voertuigtechniek 2b th+labo (2 AT 06 Lb)
Bachelor in de autotechnologie |
2010-11 |
1 |
30 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Laboratorium
- Hoorcollege
- Praktijkoefening
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie |
PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken |
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid |
PB _k - Kennis |
Leerresultaten
De studenten laten kennis maken met de basistoepassingen van trillingsmetingen voor voertuigen:
berekening van trillingsdempers (silent blocs), dynamisch balanceren , resonantie (kritisch toerental en riemspanning) en lekdetectie ultrasoon technieken
Inhoud
- Dynamisch balanceren met fasemeting:
- met SKF CMVA10;
- op didactische proefstand met oscilloscoop, accelerometer en referentie;
- Dynamisch balanceren zonder fasemeting (4 metingen methode);
- Ultrasone lekdetectie (afdichting van een passagiersruimte van een auto en lekken in
persluchtsystemen opsporen met SDT apparatuur;
- Trillingsdempers berekenen (invloed massa, veerconstante, toerental);
- Resonantie van een as;
- Riemvoorspanning dmv trillingsmetingen instellen.
Studiematerialen
labotekst
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |