Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigtechniek 2a labo (2 AT 06 La)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2010-11
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Wesemael Eric

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Laboratorium

Begincompetentie

Voertuigtechniek 1 gevolg hebben

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_05 - Creativiteit
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie
PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
PB _k - Kennis

Leerresultaten

Het leren herkennen en kunnen benoemen van alle samenstellende delen van het chassis en tevens

hun doel en functie kunnen geven. Alle onderdelen dienen tevens op hun deugdelijkheid en slijtage

gecontroleerd te kunnen worden en hun werking binnen het geheel dient kunnen geanalyseerd te

worden. Een gefundeerde nota van de controle en de reparatie moet kunnen opgesteld te worden.

Ook dient de student in staat te zijn om een benaderende kostenraming van een herstelling of

aanpassing op te maken.

Inhoud

Aandrijftechniek:

- de getrapte en traploze automatische transmissie kunnen beoordelen op deugdelijke

werking, kunnen demonteren, controleren en monteren volgens de regels van de

kunst;

-montage oefeningen op voertuigen;



Wielen en banden:

- constructieve opbouw en aanduidingen van een band en velg kunnen herkennen,

monteren en uitbalanceren volgens diverse methoden. De bevestiging en lagering van

wielen kunnen beoordelen op slijtage, spelingen afstellen en de onderdelen

vernieuwen.



Veersysteem:

- beoordelingsmaatstaven en schokdempertestbanken, Eusama trilbank, bumpertest en

trillingsonderzoeken.



Wielgeleiding en besturing:

-controle van de goede werking van het geheel en de onderdelen, basis wieluitlijning met mechanische

meettoestellen volgens twee- en vierwieluitlijnmethoden.



Remsysteem:

- montage en demontage van de trommelrem en de schijfrem;

- controle, meting van de drukken in de hydraulische remkrachtverdeling;

- bepalen van de remvertraging, rembalans en ovaliteit op de remmentestbank;

- resultaten vergelijken met berekende waarden;

- handmatig en machinaal ontluchten en vervangen van remolie;

- controle op de werking van ABS-remsystemen.



Oefeningen op de standen met hydraulische en hydopneumatische vering, remmen en stuurbekrachtiging.

Afstellen en controle voor de periodieke keuring en opstellen van een gefundeerd meetverslag.

Studiematerialen

Steinbuch delen 3 A&B 4 A&B
AMT
Handleidingen van constructeuers

Labo cursus voertuigtechniek 2PBAT
Van Wesemael Eric 2010
Lessius Hogeschool
Info CD voertuigtechniek VWE of bijkomende info op toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50% Tijdens het tweede semester wordt ook de in groep zelf op te stellen proef in rekening gebracht door demo en mondelinge evaluatie.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100% vragen over labo met eventueel uitvoeren van een proef