Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigtechniek 2 theorie (2 AT 06 T)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2010-11
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Hermans Jan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Discussieseminarie

Begincompetentie

Voertuigtechniek 1 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_05 - Creativiteit
PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie
PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
PB _k - Kennis

Leerresultaten

Voortbouwend op de kennis van het eerste jaar m.b.t. de aandrijflijn wordt ingegaan op een
complexere transmissie m.n. de getrapte en traploze automatische versnellingsbak.
Een voertuig bevat echter naast de motor en aandrijflijn nog diverse mechanische systemen
die enerzijds gericht zijn op veiligheid, anderzijds op comfort.
Daarom worden verschillende elementen die een bijdrage leveren aan de actieve en passieve
veiligheid besproken.
Ook systemen die bijkomend een comfortaspect vertonen, worden hierbij niet uit het oog
verloren. De behandelde thema’s die voornoemde eigenschappen bezitten en die bijgevolg uitgebreid
aan bod zullen komen, zijn: de wielen en banden, de wielgeleiding, het veersysteem, de besturing
met de wieluitlijning en het hydraulische remcircuit zelfs met ABS. Zowel aan de functie als aan de
fysische en constructieve werkingsprincipes ervan zal veel aandacht geschonken worden.

Inhoud

Remsysteem:
- wettelijke eisen met berekeningsvoorbeelden / remdynamica / kengetallen van de
trommelrem en de schijfrem / de hydraulische rembediening en remkrachtverdeling /
remmentestbank / brake by wire / ABS / definities, eisen en soorten / aantal
kanalen,regelprincipes en regelcriteria,remprestaties;
Wielen en banden:
- eigenschappen en coëfficiënten / drifthoek en richtmoment / cirkel van Kamm en Goughdiagram
/ constructieve opbouw en aanduidingen van een band en velg /
uitvoeringsvormen, bevestiging en lagering;
Besturing:
- het principe van Ackermann / meesturende achteras/ momenten om de fuseehartlijn als
gevolg van krachten en momenten / invloed van de stuurrolradius / de
stuurgeometrie en
het bochtgedrag / de stuurinrichting en de stuurbekrachtiging / vierwielbesturing /
invloeden op de stuurgeometrie, diverse uitlijnmethoden, afwijkingen, oorzaak en
gevolg;
Veersysteem:
- beoordelingsmaatstaven en eigenschappen van vering en demping / belang van de
verhouding afgeveerd – onafgeveerd gewicht / aspecten van
massaveersysteem/veren en
dempers / progressieve veren / statische hoogteregeling / luchtvering en
hydrodynamische vering / actieve veersystemen / schokdempertestbanken;
Wielgeleiding:
- de starre as / de onafhankelijke wielgeleiding / multilinkgeleiding / de invloed op het kniken
rolcentrum / invloed op stuurgeometrie;
Aandrijftechniek:
- vloeistofkoppeling en vloeistofkoppel-omvormer / planetaire tandwielstelsels / de getrapte
en traploze automatische transmissie
Trillingsanalyse:
- balanceringstechnieken

Studiematerialen

Auto en motortechniek
ATZ en MTZ

Handboek
De nieuwe Steinbuch, De Automobiel, drs. ing. G.P.A.Mom
delen 4A en 4B, het rijdend gedeelte ISBN 90 201 1972 9
deel 3B de complexe aandrijflijn ISBN 90 201 2446 3
uitgeverij ten Hagen Stam
Constructeurshandleidingen van de nieuwste technische realisaties.
Teksten verkregen bij voordrachten en studiebezoeken.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%